Innovaatioleiriläisten sanoma: Åborn Again

19.04.2013

Palmujen täplittämä vaaleahiekkainen ranta. Hammasharjan, hampurilaisen ja muistutuksen tarjoava bussi. Kaiken liikenteen kokoava matkailukeskus. Turun oman mielen mukaisena ViRKU-maailmana. Siinä muutamia ideoita, joita Turun kauppakorkeakoululle kokoontuneet innovaatioleiriläiset ideoivat Turulle vuodeksi 2030.

​JA Challenge @ Turku pohti Urban Environment -teemalla, millainen Turku olisi hyvä vuonna 2030. Nuori Yrittäjyys ry:n kehittämä vuorokauden kestävä toimintamalli oli ensimmäistä kertaa käytössä ja Turusta saadut kokemukset innostivat viemään sitä myös muualle.

​Vuorokauden kestävä innovaatioleiri oli Turun yliopiston ja JA Challenge @ -toimintamallin luoneen Nuori Yrittäjyys ry:n ensikokeilu. Noin 30 nuorta ratkoi 24 tuntia yhteen menoon keinoja, miten Turussa vuonna 2030 asutaan, liikutaan ja osallistutaan toimintaan, ja miten kaupunki olisi mahdollisimman vetovoimainen.

Järjestät olivat toivoneet jotain aivan uutta teemalla Urban Environment. Ja uusia ajatuksia he saivat. Osallistujista vain murto-osa oli suomalaisia, heistäkin vielä pienempi osa turkulaisia. Ulkopuolisin silmin katsottuna Turku sai uudenlaisen luonteen.

– Olisitteko nyt mieluummin Balilla vai Turussa? Joisitteko mieluummin vastapuristettua mangomehua vai tiivistettä? Haistaisitteko mieluummin raikkaan merituulen vai talvi-ilman, yksi ryhmä kysyi.
ja-48ja-challenge.JPG
Vastaus ei ollut ”muuttakaa Balille” vaan tuodaan Bali Turkuun. Logon naapuriin kaavailtu valkoisen hiekan, sinisen veden ja palmujen täplittämä alue sai nimekseen Turku Beach.

Turun utopiaksi tarjottiin ViRKUa

Järjestäjäkaksikko oli saanut yhteistyökumppaneikseen Turun kaupungin ja Microsoftin. Turun kaupunki antoi haasteteemat, Microsoft innosti käyttämään uusia teknologisia menetelmiä yhteiskunnan parantamisessa.

– Turku oli ensimmäinen esimerkki Microsoftin ja Nuoren Yrittäjyyden yhteistyöstä. Me haluamme parantaa 16–18 -vuotiaiden teknologia- ja työelämävalmiuksia, Microsoftin  tietoyhteiskuntasuhdejohtaja Max Mickelsson totesi.

Yksi innokkaimmista teknologian käyttäjistä oli ryhmä Hopea. He loivat ViRKUn eli virtuaalisen Turun, jonne kuka tahansa voisi luoda ihannemaailmansa. Iltalenkillä voisi kuvata ViRKUun vaikkapa sopivan jokirantakohdan, tuoda sinne lempibändinsä soittamaan ja antaa muiden virkulaisten äänestää, haluavatko saman Turkuun.

– Ajatus on, että se mikä tapahtuu ViRKUssa, ei pysy ViRKUssa. Se voidaan tuoda Turkuun aitona asiana, ryhmän työtä esitellyt Elina Multaharju totesi.

Ideoita Turku-strategiaan

Turun kaupunginhallituksen puheenjohtaja Minna Arve kuunteli uteliaana ehdotuksia.

– Tämä on erittäin hyvä aika uusille ideoille, sillä olemme juuri käynnistämässä Turun kaupungin strategiatyötä. Tavoitteenamme on tehdä prosessista mahdollisimman avoin, jotta kaikki kaupunkilaiset ja kaikki suomalaiset voivat olla mukana ideoimassa ja kommentoimassa. Täältä saamme varmasti syvällisestikin pohdittuja ideoita, Arve totesi.

Turun ylioppilaskunnan koulutuspoliittinen asiantuntija Jukka Vornanen totesi innovaatioleirin olleen opiskelijoille mainio tilaisuus tuoda omaa osaamistaan esiin ja siten vahvistaa itsetuntoa.

– Opiskellessa sitä toimii helposti ikään kuin kuplassa, mutta tällaisessa työssä sieltä tullaan pois ja voidaan peilata omaa osaamista. Silloin huomataan, että minähän osaan, Vornanen totesi.

Nuori Yrittäjyys ja Microsoft vievät Turussa ensi kertaa korkeakoulutasolla kokeillun mallin myös muihin kaupunkeihin. Varovaiset sanamuodot paljastivat, että jatkossa saatetaan palata myös Turkuun.

– Toivon, että tästä tulee pysyvämpi, vuosittainen tapahtuma Turussa. Kaupunki on ainakin halukas sitoutumaan tällaiseen toimintaan, Arve totesi.

Teksti: Erja Hyytiäinen
Kuvat: Jouko Luhtala ja Erja Hyytiäinen