Herkkien aiheiden uutisoinnissa ennakointi on tärkeää

03.11.2014

Terveyteen liittyvistä tutkimuksista uutisoitaessa on oltava äärimmäisen sensitiivinen. Tiedottaminen on tärkeää, mutta samalla on syytä pohtia mikä viesti saattaa tulla välitetyksi.

​-Tutkimustuloksissa on tärkeää ymmärtää kokonaisuus, kertoi Anna Axelin Tieteen luotettavuus ja terveystutkimuksen journalismin etiikka -seminaarissa.

​UNESCO Chair in Bioethicsin Suomen yksikkö järjesti seminaarin yhdessä filosofian oppiaineen kanssa 30.10. Turun yliopistolla.

Seminaarissa puhui yliopistotutkija Anna Axelin, joka on tehnyt väitöskirjansa keskosvauvojen kivunhoidosta. Hänen tutkimusaiheensa on herkkä, koska siinä käsitellään sairaita vastasyntyneitä ja heidän perheenjäseniään. Vastasyntynyt ei pysty sanallisesti ilmaisemaan omaa mielipidettään.

Axelin on tutkinut vanhempien käsikapaloa kivunlievityksessä.

– Pienissä ja lyhyissä toimenpiteissä kuten pistoksen antamisessa kosketus toimii hyvin kivunlievityksenä. Isoissa leikkauksissa taas opioidit ovat parempi vaihtoehto, koska kipu on pidempiaikaista, Axelin kertoo.

Uutisoinnissa oli nostettu otsikkoon, että opioideja ei tulisi käyttää keskosten hoidossa. Tutkimustuloksissa on tärkeää ymmärtää kokonaisuus. Jos poimii vain yksittäisen havainnon, niin tutkimuksen väärinymmärtämisen riski on suuri.

– Aloitteleva tutkija on kokematon tiedottaja. Vaatii aikaa ja paneutumista oppia kertomaan tutkimuksestaan yleistajuisesti, Axelin toteaa.

Hyvä juttu syntyy yhdessä ammattitaitoisen toimittajan kanssa. Avoin kommunikaatio on tärkeää. Vastuu viestin oikein ymmärtämisestä on sekä tutkijalla, että toimittajalla.

– Tutkijan olisi osallistuttava keskusteluun uutisoinnin jälkeen. Tämä ehkäisisi väärinkäsityksiä, Axelin painottaa.

Seminaari käsitteli tutkimuksen luotettavuutta sekä herkistä aiheista tiedottamista ja uutisointia. Seminaarissa pohdittiin, miten terveyteen liittyvä tutkimus siirtyy osaksi ihmisten terveysuskomuksia ja terveyskäyttäytymistä.

Pia-Sofia Yrjölä

Luotu 03.11.2014 | Muokattu 03.11.2014