Kilpaileminen asiakkaiden huomiosta on erityisesti kuluttajaliiketoiminnassa johtanut palvelumuotoilukäytänteisiin, jotka tarjoavat nopeita ja pinnallisesti hauskoja asiakaskokemuksia. Tästä tunnettuja esimerkkejä ovat TikTok, digitaaliset pelit, pikashoppailuun kannustavat verkkokaupat ja erilaiset mobiiliapplikaatiot, jotka tarjoavat käyttäjilleen pinnallista hauskaa ja välitöntä mielihyvää.
Huomiotalouden palvelumuotoilukäytänteet eivät kuitenkaan ole suoraan yhteensopivia kaikkien palveluiden kanssa, sillä ne myös vaikuttavat kykyymme sitoutua pitkäjänteisesti.
‒ Jos yritys palveluillaan tarjoaa elämäntapamuutosta tai vaikka koulutuskokonaisuutta, nopeat mielihyväkokemukset eivät välttämättä tunnu tarkoituksenmukaisilta. Tai ainakaan niiden soveltaminen ei ole yksinkertainen asia, kuvaa erikoistutkija Jukka Vahlo Turun yliopiston Centre for Collaborative Research -yksiköstä.
Centre for Collaborative Research CCR -yksikön Engagement-tutkimusryhmässä sekä Jyväskylän yliopiston kasvatustieteiden laitoksella valmistellaan Business Finland -rahoituksen siivittämänä monitieteistä Funmersive-tutkimushanketta, jossa tutkitaan palvelukokemuksen hauskuutta ja koetun hauskuuden vaikuttavuutta palveluun ja brändiin sitoutumisessa.
‒ Tutkimusidea haastaa yleisen käsityksen hauskuudesta pelkästään pinnallisena tunnereaktiona, sillä hauskaksi koettu tekeminen yhdistyy paitsi mielihyvään myös sisäiseen motivaatioon ja henkilökohtaiseen merkityksellisyyteen. Toisin sanoen hauskuudella on tunnistamatonta potentiaalia mullistaa myös pitkäkestoista asiakaskokemusta tarjoavien yritysten palveluita, kertoo Jyväskylän yliopiston erikoistutkija Kai Tuuri.
Funmersive-tutkimuskokonaisuuden tavoitteena on lisätä ymmärrystä hauskuudesta asiakaskokemuksessa ja luoda tämän tiedon pohjalle uutta palvelumuotoiluajattelua ja muotoilun työkaluja.
Syyskuussa 2024 käynnistyneen co-creation-hankkeen tehtävänä on rakentaa yritys- ja yhteistyökonsortio, joka sisältää monitieteellisen yliopistotutkimuksen lisäksi yrityksiä useilta toimialoilta. Yhteistyöverkoston tavoitteena on tuottaa yhdessä kansainvälisen kasvun mahdollistavia tutkimusteemoja ja innovatiivisia ratkaisumalleja hauskuus-palvelumuotoiluun.
Konsortion rakentaminen on parhaillaan käynnissä, ja yhteistyökeskusteluihin voi mieluusti ilmoittautua mukaan koko syksyn 2024 aikana.