Haku nuorisotutkimuksen perusopintoihin

06.05.2014

Hae syksyllä 2014 alkavaan nuorisotutkimuksen perusopintokokonaisuuteen, hakuaika 5.5. – 2.6.2014

YUNET on Nuorisotutkimuksen yliopistoverkosto, joka koordinoi ja toteuttaa valtakunnallista nuorisotutkimuksen monitieteistä opetusta. YUNETin järjestämään perusopintokokonaisuuteen (25 op) valitaan kevään 2014 haussa 27 opiskelijaa jäsenyliopistoista. YUNETin jäseniä ovat Helsingin yliopisto, Itä-Suomen yliopisto, Jyväskylän yliopisto, Oulun yliopisto, Tampereen yliopisto ja Turun yliopisto sekä Nuorisotutkimusseuran piirissä toimiva Nuorisotutkimusverkosto.

Nuorisotutkimuksen perusopintokokonaisuus (25 op) antaa eri alojen opiskelijoille ja nuorten parissa työskenteleville välineitä nuoriin ja nuoruuteen liittyvien ilmiöiden ymmärtämiseen ja arviointiin sekä nuorisotutkimuksellisen näkökulman hyödyntämiseen niin opinnoissa kuin työelämässä.

Nuorisotutkimuksen perusopintokokonaisuudessa tutustut nuorisotutkimuksen historiaan, käsitteisiin, kysymyksenasetteluihin sekä metodologisiin ja eettisiin kysymyksiin erityisesti suomalaisen nuorisotutkimuksen näkökulmasta.

Nuorisotutkimusta opiskeltuasi osaat arvioida nuorten asemaa ja toimintaa yhteiskunnassa ja sen instituutioissa. Opit tunnistamaan nuoruuteen elämänvaiheena ja yhteiskunnallisena suhteena liittyviä erityiskysymyksiä ja syvennät näkemystäsi nuorten rooleista, kokemuksista ja ryhmäjäsenyyksistä. Ymmärrät nuorisotutkimuksen merkityksen nuorisotyön teoreettisena viitekehyksenä ja tiedät, miten nuorisotutkimusta tehdään eri tutkimusalojen ja -suuntauksien puitteissa.

YUNETin perusopinnot voi suorittaa kokonaisuudessaan etäopiskeluna. Opinnot koostuvat kaikille yhteisistä verkkokursseista sekä itsenäisesti suoritettavista esseistä, kirjallisuuskuulusteluista tai lähiopintojaksoista. Opiskelu verkostossa on joustavaa, monitieteistä ja asuinpaikasta riippumatonta.

Opiskelu alkaa syksyllä 2014. Perusopintokokonaisuus on mahdollista suorittaa 1,5 vuodessa, opinto-oikeus on voimassa kaksi vuotta valinnasta lukien. Opiskelija voi sisällyttää yliopistoverkoston piirissä suoritetut opinnot omaan tutkintoonsa joko sivuaineopintoina tai integroituina muiden aineiden opintoihin. Perusopintojen jälkeen on mahdollista jatkaa nuorisotutkimuksen aineopintoihin (35 op).

Hakukelpoisia ovat Helsingin, Itä-Suomen, Jyväskylän, Oulun, Tampereen ja Turun yliopistojen opiskelijat. Kunkin jäsenyliopiston kiintiö on perusopinnoissa 4 opiskelijaa. Tampereen yliopistolla koordinoivana yliopistona on 4+1 paikkaa. Loput paikat jaetaan hakupisteiden mukaisessa järjestyksessä hakijoiden kesken. Valinnat tehdään paikallisesti jäsenyliopistoissa koulutusyhteyshenkilöiden esityksestä, oman yliopiston valintamenettelykäytäntöjen mukaisesti.

Opintoihin haetaan sähköisellä lomakkeella YUNET - Nuorisotutkimuksen yliopistoverkoston nettisivuilla 5.5.-2.6.2014.

Luotu 06.05.2014 | Muokattu 20.07.2021