Gambian opetusministeri kävi tutustumassa Turun yliopiston koulutustarjontaan

29.06.2018

Gambian uusi opetusministeri Badara A. Joof sekä University of the Gambian professori Pierre Gomez (Dean, School of Arts and Sciences) kävivät vierailulla Turun yliopistossa sekä Finland Universityn toimistolla Helsingissä 18.–20.6. Vierailu oli osa Gambian delegaation laajempaa tutustumismatkaa Pohjoismaihin ja niiden koulutukseen.

Gambian opetusministeri Badara A. Joof on kiinnostunut maansa koulutussektorin kokonaisvaltaisesta kehittämisestä. Delegaation vierailun Helsingin osuus liittyi University of the Gambian ja Finland Universityn välillä jo aiemmin aloitettuihin keskusteluihin gambialaisten opettajien täydennyskoulutuksesta. Vierailun tarkoitus oli laajentaa jo aloitettuja yhteistyökeskusteluja.

Tutustumismatkallaan delegaatio vieraili myös Turun yliopistossa keskustelemassa yhteistyön mahdollisuuksista. Rehtori Kalervo Väänäsen lisäksi vieraat tapasivat ja keskustelivat yhteistyöstä maantieteen ja geologian laitoksen, opettajankoulutuksen laitoksen sekä tulevaisuuden teknologioiden laitoksen edustajien kanssa.

Maantieteen ja geologian laitoksella vieraille esiteltiin kiinnostavia esimerkkejä Turun yliopiston toiminnasta Afrikassa liittyen yhteistyöhön tansanialaisten korkeakoulujen kanssa ja kasvatustieteiden tiedekunnassa vieraat keskustelivat opettajien täydennyskoulutuksesta. Lisäksi opetusministeri Joof oli kiinnostunut myös Turun yliopiston ICT-ohjelmista, joita heille esiteltiin esimerkiksi datatieteen ja kyberturvallisuuden ajankohtaisilla aiheilla.

Lääketieteellisessä tiedekunnassa opetusministeri Joofille ja professori Gomezille esiteltiin Suomen äitiys- ja lastenneuvolatoimintaa sekä siihen liittyvää koulutusvientiä, jota jo toteutetaan Indonesiaan. (Tieto lisätty 23.7.2018.)

Kuva: Hanna Oksanen

Luotu 29.06.2018 | Muokattu 23.07.2018