Finland University neuvottelee metsäalan koulutusviennistä Indonesian kanssa

25.11.2014

Koulutusvientiyritys Finland University Oy:n edustajat neuvottelivat Indonesian hallituksen kanssa metsäalan koulutuksen aloittamisesta Indonesiassa. Tavoitteena on kehittää luonnonvarojen käyttöä ja suojelua tutkimuksen ja opetuksen keinoin.

​Turun, Tampereen ja Itä-Suomen yliopistojen yhteisen koulutusvientiyrityksen edustajat tapasivat Jakartassa viikolla 47 Indonesian uuden hallituksen varapresidentin Jusuf Kallan, metsäministeri Siti Nurbianton ja ministeri Mohammad Nasirin, joka vastaa korkeakoulutuksen, teknologian ja tutkimustyön ohjauksesta.

Tapaamisessa esitettiin laajan yhteistyön käynnistämistä Indonesian kansallisten opetus- ja metsäsektorien strategioiden uudistamiseksi. Esitys sai erittäin hyvän vastaanoton. Delegaatiota johti Suomen Indonesian suurlähettiläs Päivi Hiltunen-Toivio, joka esitteli varapresidentti Kallanille Finland Universityn huippuosaamista emoyliopistoista.

Suomalaisen ja indonesialaisen osaamisen yhdistämisellä tavoitellaan ekologisesti, sosiaalisesti ja taloudellisesti kestävää luonnonvarojen käyttöä. Seuraavan kerran koulutusviennistä neuvotellaan Suomessa alkuvuodesta 2015.

Koulutusosaamiselle kysyntää

Indonesiassa on suuri tarve metsäalan koulutukselle. Indonesian metsäalan koulutuksesta vastaava Center for Forestry Education and Training perustaa vuoteen 2020 mennessä lukuisia uusia yksiköitä, joiden 15 000 työntekijää pitää kouluttaa tehtäviinsä.

Indonesia on merkittävä globaali tekijä viljelymetsätaloudessa, sen sademetsät ovat maailman kolmanneksi suurimmat. Maassa on myös ainutlaatuisia luonnontilaisia metsäalueita, joihin väestön kasvu ja elintason nousu kohdistaa lisääntyviä paineita. Lisäksi ilmastonmuutos aiheuttaa suuria ongelmia niin metsätaloudelle kuin metsien suojelulle.

Neuvotteluihin osallistuivat Suomesta Finland Universityn toimitusjohtaja Pasi Kaskinen, Itä-Suomen yliopiston tuleva rehtori Jukka Mönkkönen, Kaakkois-Aasian erityisasiantuntija Juha Christensen, metsätieteen asiantuntija tohtori Ari Laurén ja Finland Universityn koordinaattori Mari Perlinen.

>> Finland University

TK