Eurooppa-foorumissa visioitiin yliopistojen tulevaisuutta – Katso tallenne

31.08.2018

Tutkimus, koulutus ja erityisesti yhteiskunnalliset haasteet asettavat yliopistoille erilaisia vaatimuksia tulevaisuudessa. Vision for European University -keskustelutilaisuudessa tarkasteltiin eurooppalaisten yliopistojen nykyistä ja tulevaa yhteistyötä globaalissa kontekstissa. Keskustelun pohjavireenä toimi Ranskan presidentti Emmanuel Macronin Sorbonnessa 26.9.2017 antama puhe, jossa visioitiin laajaa eurooppalaista yliopistoverkostoa.

​Puheenvuorojen jälkeen käytiin aihetta päivän aihetta käsittelevä paneelikeskustelu, jonka moderaattoreina toimivat Åbo Akadremin vararehtori Niklas Sandler sekä Itä-Suomen yliopiston rehtori ja UNIFI:n puheenjohtaja Jukka Mönkkönen.

​Turun Eurooppa-foorumin toisena päivänä pääkirjaston Studioon kokoontui yliopistoväkeä suomalaisista ja ulkomaalaisista yliopistoista seuraamaan Turun yliopiston yhdessä Åbo Akademin ja FinnUnin kanssa järjestämää Vision of European University -keskustelutilaisuutta.

Tilaisuuden avasi Turun yliopiston rehtori Kalervo Väänänen ja sitä juonsi kehitysjohtaja Riitta Mustonen.

Tapahtumassa kuultiin puheenvuorot Opetus- ja kulttuuriministeriön kansliapäällikkö Anita Lehikoiselta, European University Associationin (EUA) pääsihteeri Lesley Wilsonilta, Suomen ylioppilaskuntien liiton puheenjohtaja Miika Tiaiselta sekä Uppsalan yliopiston rehtorilta Eva Åkessonilta.

Linkki tilaisuuden videotallenteeseen löytyy uutisen lopusta.

– Yliopistolaitos, tutkimus ja innovaatiot ovat itsessään tärkeitä asioita, mutta vielä tärkeämpää on, että yliopistot ottavat johtavan roolin totuuden jälkeisenä aikana. Tarvitsemme tutkijoiden näkemyksiä julkiseen keskusteluun, jotta ihmiset voivat tehdä tiedostavia päätöksiä, OKM:n kansiapäällikkö Anita Lehikoinen linjasi puheenvuoronsa lopuksi.

– Turussa ja Suomessa yleisemminkin on panostettu siihen, että yliopistot ovat alueellisia innovaatioekosysteemejä, mikä on mahdollistanut sen, että yliopistot voivat tukea paremmin kulttuuria ja taloutta paikallisella tasolla. Tämä on myös jotain sellaista, mitä EUA yrittää markkinoida muille yliopistoille Euroopan laajuisesti, Lesley Wilson kertoi.

– Suomen ylioppilaskuntien liitto toivoo, että eurooppalaisen koulutuksen visio tuleville vuosikymmenille keskittyy opiskelijakeskeiseen oppimiseen ja asettaa opiskelijat yhtälailla koulutukseen liittyvän päätöksenteon keskiöön, Miika Tiainen totesi.

– Olemme yrittäneet tulkita Macronin puhetta Sorbonnessa niin, että Uppsalan yliopisto on yhdistänyt voimansa neljän muun yliopiston kanssa, jotta voimme hakea verkoston yhdeksi noodiksi. Vielä tärkeämpää on, että pyrimme samanmielisten yliopistojen kanssa parantaa yliopistojen olosuhteita Euroopan unionissa, sanoi Uppsalan yliopiston rehtori Eva Åkesson.

Eurooppa-foorumista vuotuinen tapahtuma?

Åbo Svenska Teaterissa pidetyn tiedotustilaisuuden jälkeen rehtori Kalervo Väänänen, kaupunginjohtaja Minna Arve, pääministeri Juha Sipilä ja Åbo Akademin rehtori Mikko Hupa totesivat kuin yhdestä suusta tarpeen aktivoida suomalaista Eurooppa-keskustelua.

– Todella toivon, että tästä Eurooppa-foorumista tulee jatkumo, Sipilä totesi nelikon tapaamisessa. Vastauksen hän sai saman tien Väänäseltä. – Rohkenen luvata pääministerille, että ensi vuonnakin toteutetaan Eurooppa-foorumi.
 Rehtori Kalervo Väänänen totesi, että tietämättömyyttä vastaan taistelevien yliopistojen tehtävänä on stimuloida kriittistä ja analyyttistä keskustelua. Eväitä siihen antaa muun muassa yliopiston päätös laajentaa Eduskuntatutkimuksen keskuksen toimialaa suomalaisen parlamentarismin analysoinnista myös eurooppalaisen parlamentarismin analyysiin. Eurooppa-foorumiin keskus kokosi 10 kirjoitusta Euroopasta -julkaisun, joka on ladattavissa keskuksen nettisivuilta. Väänänen ojensi tulostetun version verkkojulkaisusta pääministeri Juha Sipilälle, joka lupasi lukea sitä matkallaan takaisin Helsinkiin.

Aiheesta lisää:

Vision for European University -keskustelutilaisuuden tallenne