Ensimmäiset kiinan kielestä valmistuvat kandidaatit

22.08.2024

Tuuli Heikkinen, Essi Kruuti ja Maari Kansa aloittivat kiinan kielen pääaineopintonsa ensimmäisten joukossa syksyllä 2021. Heidän lisäkseen tänä vuonna valmistuu kuusi muuta kiinan kielen pääaineopiskelijaa.

Essi Kruuti, Tuuli Heikkinen ja Maari Kansa kuuluvat Turun yliopiston ensimmäisiin kiinan kielen pääaineopiskelijoihin.

Turun yliopiston humanistisessa tiedekunnassa on voinut opiskella kiinan kieltä pääaineena syksystä 2021 alkaen.

Nyt ensimmäiset pääaineenaan kiinaa opiskelleet kandidaatit ovat valmistumassa. Tuuli Heikkinen, Essi Kruuti ja Maari Kansa kertovat kokemuksistaan kiinan opiskelijoina.

Heikkinen on aina ollut kiinnostunut kielistä ylipäätään – ja erityisesti kiinasta.

”Viisivuotiaana katsoin karttakirjaa ja sanoin isälle, että isona opiskelen kiinaa”, hän nauraa.

Lukion jälkeen Heikkinen opiskeli hetken Helsingissä kulttuurien tutkimusta ja sivuaineena kiinaa.

”Huomasin, että olen kiinassa hyvä ja tykkään siitä. Turussa oli alkamassa uusi koulutusohjelma, johon päätin hakea.”

Kielikeskuksessa kiinan opiskelu eroaa selvästi pääaineopinnoista, joissa on mukana myös kielen teoriaa. Filologian opintoihin kuuluu metatietoa esimerkiksi siitä, mitä suussa tapahtuu ääntäessä ja miten kielioppi rakentuu.

Elokuvat sytyttivät kipinän

Myös Maari Kansa on lapsesta asti ollut kiinnostunut Kiinan historiasta ja kulttuurista. Kiinnostus lähti elokuvista.

”Lapsena katsoin Disneyn Mulania ja Kung Fu Pandaa sekä muita lasten piirrettyjä. Myöhemmin olen katsonut honkongilaisia elokuvia, esimerkiksi ohjaaja Wong Kar-wailta.”

Kansa oli aloittanut kiinan kielen opinnot lukioaikana itsenäisesti ja avoimessa yliopistossa.

Essi Kruuti aloitti yliopisto-opintonsa lukemassa vuoden espanjaa, mikä ei tuntunutkaan omalta. Hän halusi kuitenkin jäädä Turkuun. Taustalla oli muutamia japanin kursseja.

”Kaveri kysyi vähän vitsillä, tykkäisinkö kiinasta ja olisikohan se samanlaista. Ei muuten ole!”

Kielten opiskelu on hyvin itsenäistä, ja vastuu edistymisestä on opiskelijalla itsellään. Tekemistä riittää, ja tahti on välillä kova.

”Sisällöt valmistellaan ja kerrataan itse, ja tunnilla ne käydään läpi”, Kruuti sanoo.

Vaihto-opinnot inspiroivat

Kiinaa voi hakea opiskelemaan ilman aiempaa kielitaitoa, sillä kurssit lähtevät perusteista. Tutkintoon kuuluu myös kiinalaisen yhteiskunnan tietämystä ja historiaa sekä kielen kehitystä.

Heikkiselle vaikeinta – mutta myös palkitsevinta – opinnoissa oli kandidaatin tutkielman kirjoittaminen kiinaksi. Kansa ja Kruuti kirjoittivat omansa englanniksi.

Inspiroivinta kaikille kolmelle olivat vaihto-opinnot. Kruuti suuntasi Pekingiin, Heikkinen ja Kansa Taiwanin pääkaupunkiin Taipeihin.

”Se oli autenttinen kokemus, pääsi oikeasti puhumaan ja näkemään. Jäi olo, että voi tulla joskus takaisin ja pärjätä vielä paremmin”, Kruuti sanoo.

Kaikki kolme aikovat jatkaa opintojaan kiinan maisteriohjelmassa.

Luotu 22.08.2024 | Muokattu 22.08.2024