Ensimmäinen Salomaa-palkinto myönnettiin Jean-Eric Pinille

13.09.2018

Matemaatikko Jean-Eric Pin sai ensimmäisen Salomaa-palkinnon, joka myönnettiin vuosittain järjestettävän Developments in Language Theory -konferenssin yhteydessä Tokiossa torstaina 13.9.2018.

​Palkittu matemaatikko Jean-Eric Pin (keskellä) palkitsemistilaisuudessa palkintovaliokunnan jäsenten Mikhail Volkovin ja Juhani Karhumäen kanssa.

​Developments in Language Theory -konferenssi perusti Salomaa-palkinnon tunnustuksena akateemikko Arto Salomaalle hänen uraauurtavasta työstään automaattiteorian alalla. Palkinto myönnetään merkittävälle tutkijalle, joka alaan kuuluvat automaation ja formaalin kielen teoriat sekä niihin liittyvät aiheet. Myös Turun yliopisto tukee emeritusprofessorinsa nimeä kantavaa palkintoa.

Jean-Eric Pin on yksi arvostetuimmista tutkijoista automaattiteorian alalla. Hän on julkaissut useita merkittäviä artikkeleita etenkin algebrallisesta automaattiteoriasta. Pin työstää parhaillaan 1500-sivuista automaattiteoriaa käsittelevää Handbook of Automata -teosta. Hän on Academia Europaean jäsen.

Palkinnosta päätti kansainvälinen valiokunta, jonka puheenjohtajana toimi professori Juhani Karhumäki.

>> Lue lisää DLT-konferenssista ja Salomaa-palkinnosta

JV