Elokuun Eurooppa-foorumin teemana Euroopan turvallinen tulevaisuus

26.06.2024

Eurooppa-foorumi järjestetään Turussa seitsemättä kertaa 28.–30.8.2024. Tällä kertaa tapahtumapaikkana toimii Turun kaupunginteatteri. Turun yliopisto on yksi foorumin järjestäjistä.

Turun yliopiston tuottamia keskusteluohjelmia:

• Terve Eurooppa on turvallisempi Eurooppa keskiviikkona 28.8. klo 15.00–15.45 Pieni näyttämö:

Kansanterveys kannattelee osaltaan kansantaloutta ja on tärkeä tekijä sekä yksilön että kokonaisten yhteiskuntien toimintakyvylle, resilienssille ja turvallisuudelle. InFlames lippulaivan ja Turun yliopiston tuottaman ohjelman paneelissa pohditaan terveyden monia yhteyksiä turvallisuuteen ja siihen, kuinka tärkeä liima yhteiskunnille se, että kansalaiset tietävät tarvittaessa saavansa apua, kun heidän terveytensä on uhattuna.

Moderaattorina työelämäprofessori Timo Lappalainen, InFlames

• Comprehensive Security and EUs Research and Innovation keskiviikkona 28.8. klo 16.00–17.00 Pieni näyttämö:

Turun yliopiston, Åbo Akademin, Turku AMK:n, Novia AMK:n ja Turun- ja Varsinais-Suomen Eurooppa-toimiston tuottaman englanninkielisen paneelikeskustelun aiheita ovat EU:n tutkimus- ja innovointipolitiikan ja rahoituksen kriittiset tavoitteet ja tarpeet pitkällä aikavälillä sekä niiden vaikutus kokonaisturvallisuuden edistämiseen.

Euroopan komission tutkimuksen ja innovoinnin pääosaston pääjohtaja Marc Lemaître on yksi keskustelun panelisteista ja keynote-puhuja.

• Ulko- ja turvallisuuspoliittinen seminaari perjantaina 30.8. klo 14.30–16.30 Pieni näyttämö:

Turun yliopiston ja Åbo Akademin tuottamassa englanninkielisessä ohjelmaosiossa aiheena on EU voting and EU attitudes in Finland 2024. Paneelikeskustelussa pohditaan Euroopan turvallisuutta taloudellisen, sosiaalisen, sotilaallisen ja ympäristöturvallisuuden näkökulmista sekä EU:n rajojen sisällä että niiden ulkopuolella.

Puhujat: Leena Vastapuu, assistant professor of war studies, Swedish Defence University, Stockholm / Visiting researcher Univerity of Turku, Tanja Tamminen, Team Leader, EU4Dialogue Component 1, Andrew Cottey, professor and EU Jean Monnet Chair in European Political Integration, Department of Government and Politics, University College Cork

Moderaattoreina vanhempi erikoistutkija Kimmo Elo Turun yliopistosta ja vanhempi yliopistonlehtori Inga Saikkonen Åbo Akademista

Keskusteluohjelmia, joissa on mukana Turun yliopiston tutkijoita:

• Kulttuuri huoltovarmuuden ylläpitäjänä ke 28.8. klo 14.30–15.15. Sopukka:

Kulttuurikampus Turun paneelikeskustelussa perehdytään kulttuurin merkitykseen kriisinkestävyydelle ja pohditaan, miten kulttuurialaa pitäisi tukea ja kehittää, jotta se parhaiten tukisi yhteisöjä häiriötilanteissa ja poikkeusoloissa.

Puhujat: Teuvo Arolainen, varautumisasiantuntija, YTM, Huoltovarmuuskeskus, Liisa Ketomäki, toimitusjohtaja, Turun musiikkijuhlasäätiö, Janne Auvinen, toimitusjohtaja, Tampereen Työväen Teatteri, Hanna Meretoja, yleisen kirjallisuustieteen professori, Turun yliopisto

• Förändringar i den nordiska säkerheten to 29.8. klo 14.00–14.45 Lämpiö:

Åbo Akademin ruotsinkielisessä ohjelmaosiossa aiheena on pohjoismainen turvallisuus. Ukrainassa käytävän sodan lisäksi yhä useammat katseet kohdistuvat pohjoisen arktisiin alueisiin, joiden merkitys kasvaa ilmastonmuutoksen myötä. Miten maailman epävarma tilanne vaikuttaa pohjoismaiseen turvallisuuteen ja yhteistyöhön sekä eurooppalaisen, länsimaisen demokratian puolustamiseen?

Puhujat: Katja Creutz, Programme Director, UPI, Albert Weckman, PhD Researcher, ÅA, Ulrika Möller, Associate Professor in Political Science, Göteborgs universitet

Moderaattorina valtio-opin professori Henri Vogt Turun yliopistosta

• Toivon majakka – ETYJ ja kansalaisyhteiskunta kotimaassa ja ulkomailla, menneessä ja tulevassa perjantaina 30.8. klo 10.00–10.45 Sopukka:

Historioitsijat ilman rajoja Suomessa ry:n tuottamassa tilaisuudessa pohditaan Etyj-prosessin historiallista merkitystä ja järjestön roolia tulevaisuudessa osana eurooppalaista turvallisuusjärjestystä. Miten Suomi ja Etyk edistivät kansainvälistä ihmisoikeusliikettä kylmän sodan aikana, ja miten voisimme tehdä sen uudelleen tänä päivänä?

Puhujat: toiminnanjohtaja Maria Mekri, SaferGlobe, apulaispäällikkö Toni Sandell, Suomen Etyj-puheenjohtajuussihteeristö, Ulkoministeriö

Moderaattorina professori Louis Clerc Turun yliopistosta

Uutista muokattu 28.6.2024 klo 11.44: lisätty Turun ja Varsinais-Suomen Eurooppa-toimisto yhdeksi Comprehensive Security and EUs Research and Innovation -keskustelun järjestäjistä. Korjattu tutkimuksen ja innovoinnin pääosaston pääjohtaja Marc Lemaîtren rooli keskustelun panelistina ja keynote-puhujana. Poistettu väärä tieto Turun ja Varsinais-Suomen Eurooppa-toimiston 30.8. järjestettävästä keskustelusta.

Luotu 26.06.2024 | Muokattu 28.06.2024