Diabetestutkimukselle merkittävä rahoitus Yhdysvalloista

02.04.2013

Turun yliopiston dosentti Laura Elo-Uhlgrenin johtama tutkimusryhmä on saanut yhdysvaltalaiselta diabetestutkimussäätiöltä merkittävän rahoituksen hankkeelleen.

Tutkimusryhmän tavoite on löytää ykköstyypin diabeteksen ennusmerkkejä solutasolla jo ennen kuin sairautta nykymenetelmin pystytään diagnosoimaan. Syntymekanismeja selvitetään soveltamalla matematiikan työkaluja ja laskennallisia menetelmiä.

Yhdysvaltalainen maailman johtava diabetestutkimussäätiö JDRF on myöntänyt Turun yliopiston biomatematiikan dosentille ja erikoistutkijalle Laura Elo-Uhlgrenille viisivuotisen rahoituksen, jonka kokonaissumma nousee yli 550 000 euroon.

Elo-Uhlgrenin johtama tutkimus toteutetaan yhteistyössä Turun yliopiston lastentautiopin sekä Turun biotekniikan keskuksen tutkimushankkeiden kanssa.

Elo-Uhlgren keskittyy laskennallisten menetelmien ja matemaattisten mallien kehittämiseen ja soveltamiseen, jotta yhteistyöhankkeiden seurantatutkimuksessa kerättyjä tietoja ja laajoja mittausdatoja pystytään hyödyntämään mahdollisimman tehokkaasti.

Tavoite tunnistaa jo varhaisvaiheessa

Ykköstyypin diabetes on yksi maailman yleisimmistä lasten ja nuorten pitkäaikaissairauksista. Nykytietämyksen mukaan ykköstyypin diabeteksen syntyprosessi käynnistyy jopa vuosia ennen oireiden ilmaantumista, mutta sairaus havaitaan vasta varsin myöhäisessä vaiheessa.

Diabeteksen syntymekanismien ymmärtäminen ja varhaisten ennusmerkkien tunnistaminen on siksi tärkeää muun muassa sairauden estolääkityksen kehittämiseksi.

Viimeaikainen bioteknologian kehitys on mahdollistanut solujen toiminnan kokonaisvaltaisen mittaamisen sairauden syntymekanismien selvittämiseksi. Mittaustekniikoiden kehityksen myötä kokeellisen datan määrä on kasvanut räjähdysmäisesti.

Datan ymmärtäminen vaatii laskennallisia menetelmiä

Mittausdata yksinään ei kuitenkaan riitä monimutkaisten tautimekanismien ymmärtämiseksi, vaan datan tulkinta ja hyödyntäminen lääketieteen käyttöön vaatii tehokkaita laskennallisia menetelmiä.

Matemaattisesta mallinnuksesta onkin tullut yhä keskeisempi osa molekyylibiologian ja lääketieteen tutkimusta sekä sairauksien hoito- ja diagnoosimenetelmien kehittämistä.

Keskeisessä asemassa on myös tieteidenvälinen tiivis yhteistyö, josta hyvänä esimerkkinä on Elo-Uhlgrenin toimiminen tutkijana sekä Turun yliopiston matematiikan ja tilastotieteen laitoksella että Turun biotekniikan keskuksessa.

Turussa on erinomaiset edellytykset huipputason diabetestutkimukselle. Vuonna 1994 käynnistynyt Turun yliopiston lastentautitopin professori Olli Simellin johtama DIPP-seurantatutkimus tarjoaa ainutlaatuisen kokoelman seurantaverinäytteitä lapsilta, joilla on lisääntynyt geneettinen sairastumisriski. Näytteiden laajat solutason mittaukset ovat käynnissä Turun biotekniikan keskuksen johtajan, professori Riitta Lahesmaan tutkimusryhmässä.

Liisa Reunanen, EH

Luotu 02.04.2013 | Muokattu 02.04.2013