"Companies do not have feelings, but people do." Tunteet yrityskaupoissa -seminaari 1.9.2016
05.09.2016

"Companies do not have feelings, but people do."
(Panu Routila, toimitusjohtaja, Konecranes)
EmoMA-projektin Tunteet yrityskaupoissa -seminaari järjestettiin Innopolin tiloissa Espoon Otaniemessä. Seminaarin tavoitteena oli herätellä ajatuksia ja uusia ideoita siitä, miten ja miksi tunteet tulisi ottaa huomioon yrityskaupoissa.
Seminaari tarjosi kokemuksia useista erilaisista yritysostotilanteista. Konecranes Oy:n toimitusjohtaja Panu Routila painotti erityisesti huolellisen valmistelutyön tärkeyttä: "Kun johto on tehnyt valmistelutyön hyvin, päätökset on helppo perustella myös henkilöstölle." Lisäksi hän korosti läpinäkyvän viestinnän merkitystä onnistuneen integraation toteuttamisessa. Trimblen strategisen markkinoinnin johtaja Päivi Puntila valotti, miten yritysoston jälkeinen nimenvaihto vaikuttaa tunteisiin ja identiteettiin. Puntila puhui myös keskijohdon sitoutumisen tärkeydestä sekä siitä, miten ostajan harjoittama mikromanagerointi voi tappaa innostuksen ostetussa yrityksessä. Trimblen yhtiö- ja liiketoimintakehityksen johtaja Ari A. Pajunen puolestaan nosti esiin yrityskulttuureissa pinnan alla piilevien olettamusten vaikutuksen yritysostoihin: koska jokaisen yrityksen historia ja toiminta perustuu tiettyihin lausumattomiin olettamuksiin ja hiljaiseen tietoon, on usein käytännön toiminta eri asia kuin se, mitä ääneen sanotaan ("we say ≠ we do"). Tämä mutkistaa yhteisen yrityskulttuurin luomista, ja Pajusen mukaan monesti eniten yllättääkin oman organisaation irrationaalinen käytös yritysoston yhteydessä. Tästä syystä olisi tärkeää oppia ensin ymmärtämään oman organisaation perusolettamuksia, minkä jälkeen on helpompi ymmärtää myös toisen osapuolen lähtökohtia ja ajattelutapoja.