CCR-tutkijoiden uusimmat julkaisut esiteltiin kansainvälisessä Resilience Through Digital Innovation -konferenssissa

03.10.2024

Kesäkuun puolivälissä Business Renewal -tutkimusryhmämme osallistui konferenssiin Bledissä, Sloveniassa. Resilience Through Digital Innovation: Enabling the Twin Transition -teemainen Bled eConference kokosi yhteen laajan joukon tutkijoita eri tieteenaloilta ja maista.

Artikkelimme esiteltiin kahdessa eri sessiossa. Business Models -sessiossa projektitutkijamme Fuad Khan esitteli artikkelin Exploring Sustainable Value Propositions in Logistics Services – How Digitalization and Data Support Greener Services? Artikkeli on yhteinen julkaisu Disruption Lab -tutkimusryhmämme kanssa, ja sen ovat kirjottaneet Fuad Khan, Taina Eriksson, Marikka Heikkilä ja Titiana Ertiö.

Tutkimus tarkasteli vihreiden logistiikkapalveluiden arvolupauksia neljän tapausyrityksen kautta. Tutkimuksessa keskityttiin erityisesti digitalisaation ja datan merkitykseen kestävien arvolupausten tarjoamisessa logistiikkapalveluissa toiminnallisten, taloudellisten ja emotionaalisten näkökulmien kautta.

Keskeiset havainnot:

• Taloudellisena arvolupauksena digitaaliset ratkaisut tarjoavat kustannusten vähentämismahdollisuuksia arvoketjun eri vaiheissa.
  • Digitaaliset palvelut parantavat reittioptimointia ja säädösten noudattamista, jotka tunnistettiin toiminnallisiksi arvolupauksiksi, ja ne mahdollistavat myös  läpinäkyvyyden, luottamuksen ja uskottavuuden emotionaalisina arvolupauksina.
  • Digitaalisesti suuntautuneet yritykset voivat tarjota asiakkailleen useita arvolupauksia, kun taas digitaalisen kehityksensä alkuvaiheessa olevien yritysten uudet ja monitahoiset arvolupaukset ovat rajallisia.
  • Toiminnalliset arvolupaukset raivaavat tietä emotionaalisille. Esimerkiksi hankkimalla kestävyyssertifikaatteja palveluntarjoajat voivat varmistaa arvoketjun sääntöjenmukaisuuden, luoda läpinäkyvyyttä ja lopulta rakentaa luottamusta asiakkaiden keskuudessa.

Seuraava esitys Business Models -sessiossa käsitteli artikkelia European Companies’ Readiness and Challenges in Data Economy. Sen ovat kirjoittaneet tutkimusjohtajamme Marikka Heikkilä sekä professori Jukka Heikkilä ja yliopistonlehtori Farhan Ahmad Turun kauppakorkeakoulun tietojärjestelmätieteen alalta. Artikkelissa tutkittiin eurooppalaisten yritysten valmiuksia ja haasteita siirryttäessä datavetoiseen talouteen. Tämän ymmärtämiseksi kirjoittajat analysoivat Sitran keräämää kyselytutkimusaineistoa 1 200 eurooppalaisesta yrityksestä eri toimialoilta ja erikokoisista yrityksistä.

Keskeiset havainnot:

• Tulokset osoittavat, että 20 % yrityksistä on jo hyödyntänyt dataa saadakseen kilpailuetua, suurin osa näkee mahdollisia hyötyjä, kun taas 19 % ei koe saavansa etua.
  • Yritykset kokivat suurimmiksi haasteiksi dataa hyödyntävien palveluiden syntymiselle regulaation monimutkaisuuden, datan puutteen, datavetoisten liiketoimintamallien osaamisen teknologisen osaamisen puute.
  • Mikroyritykset kohtaavat eniten haasteita verrattuna muihin yrityskokoihin.
  • Taide-, viihde- ja virkistysalan yritykset sekä kansainväliset kansalaisjärjestöt kokivat mahdollisuutensa hyödyntää dataa liiketoiminnassaan selvästi muita heikommaksi.

Tulosten perusteella kirjoittajat päättelevät, että 1) datavetoisten mahdollisuuksien hyödyntämiseksi tarvitaan merkittäviä liiketoimintamallien muutoksia ja 2) datataloudella on potentiaalia edistää innovaatioita ja kasvua, mikäli yrityksellä on tarvittavat taidot.

Kolmas artikkelimme Smart Cities on the Waterfront: Citizens’ perspectives on Smart City in the context of a Port City esiteltiin Smart and Sustainable Cities and Digital Ethics  -sessiossa ja sen esitti tutkimuspäällikkömme Kristel Edelman. Artikkelin ovat kirjoittaneet yhdessä tutkimuspäälliköt Kristel Edelman, Riikka Franzén sekä Åbo Akademin tutkijat Irina Wahlström, Anastasia Tsvetkova ja Yiran Chen.

Ottamalla ihmiskeskeisen lähestymistavan älykaupunkiteorioihin, artikkeli pyrkii ymmärtämään, miten kaupunkilaiset kokevat älykaupungin perustuen Turun satama-alueen, Linnanniemen, käytön nykytilaan sekä heidän odotuksiinsa tämän alueen kehityksestä.

Keskeiset havainnot:

• Kyselyn analyysin avulla tunnistettiin seuraavat keskeiset teemat kaupunkilaisten näkemyksissä älykaupungista satamakaupungin yhteydessä: liikenne, ympäristöyställisyys, kaupunkisuunnittelu, teknologia ja digitalisaatio, kulttuuri, taide ja historia sekä ihmisnäkökulma.
  • Havainnot korostavat kaupunkilaisten toivetta asettaa etusijalle ympäristöystävällisyys ja hyvinvointi älykaupungin kehityksessä, ja osoittavat, että parannukset liikenteessä satama-alueen ympärillä sekä kaupunkisuunnittelu nähdään ajankohtaisimpina teemoina.

Lisätietoja artikkeleistamme ja muista Bled eConference -julkaisuista löytyvät täältä: https://press.um.si/index.php/ump/catalog/book/880

Luotu 03.10.2024 | Muokattu 04.10.2024