Biokemian laitos juhlisti 60-vuotista taivaltaan kansainvälisten huippututkijoiden tähdittämällä symposiumilla

15.05.2017

Turun yliopiston biokemian laitos järjesti perjantaina 12.5. kansainvälisen symposiumin "Biochemistry today and tomorrow", jossa pohdittiin biokemian ja sitä soveltavien tutkimusalojen merkitystä tulevaisuuden maailmassa.

Professori Donald Hilvert Zürichin teknillisestä yliopistosta on synteettisen biologian huippunimi, jonka tutkimukset tähtäävät täysin uusien aineenvaihduntateiden luomiseen mikrobeihin. Tämä uusi teknologia saattaa mullistaa muun muassa lääkeaineiden ja bioenergian  tuotannon.

Turun yliopiston biokemian laitos täyttää tänä vuonna 60 vuotta. Biokemian tutkimuksella on mahdollista etsiä ratkaisuja puhtaamman energian tuotantoon, kehittää terveellisempiä ja turvallisempia elintarvikkeita sekä vastata lääketieteellisiin kysymyksiin.

Juhlasysymposiumissa 12.5.esiintyi monta kansainvälistä huippututkijaa. Puhujina olivat muun muassa professori Donald Hilvert Zürichin teknillisestä yliopistosta, professori Navin Khanna New Delhistä, professori Stefan Jansson Uumajan yliopistosta sekä professori Luke Howard Arkansasin yliopistosta.Navin Khanna Biokemia 60v.pngProfessori Navin Khanna New Delhistä. Hänen johtamansa tutkimusryhmä kehittää uusia rokotteita muun muassa denguekuumeeseen.

Biokemian laitos juhlistaa symposiumilla kuusikymmenvuotista olemassa oloaan. Laitoksen historiaan liittyy monia huippuhetkiä, kuten Suomen ensimmäinen bakteereihin tehty geeninsiirto. Nykyisin biokemian laitos on yksi Turun yliopiston suurimmista laitoksista ja sen neljän osaston tutkimus on keskittynyt monen ihmiskunnan tulevaisuuden kannalta keskeisen ongelman selvittämiseen.

— Biokemian tutkimuksella on mahdollista etsiä ratkaisuja puhtaamman energian tuotantoon, kehittää terveellisempiä ja turvallisempia elintarvikkeita sekä vastata lääketieteellisiin kysymyksiin, biokemian laitoksen johtaja, professori Jyrki Heino sanoo.

Biokemian laitoksen Molekulaarisen kasvibiologian osasto tutkii biotaloutta ja fotosynteesin hyödyntämistä energiatuotannossa. Tällä osastolla toimii mm. akateemikko Eva-Mari Aron johtama huippuyksikkö.

Biotekniikan osasto pyrkii kehittämään nopeampaa ja tehokkaampaa diagnostiikkaa, muun muassa kehittyvien maiden tarpeisiin. Biotekniikan osaston yhteyteen on perustettu myös suomalais-intialainen diagnostiikkakeskus.

Elintarviketieteiden osasto tutkii pohjoisten olosuhteiden vaikutusta elintarviketuotantoon ja Biokemian osasto on keskittynyt mm. lääkekehitykseen ja sairauksien mekanismien selvittämiseen.

Luotu 15.05.2017 | Muokattu 15.05.2017