BioImaging-maisteriohjelma kiehtoo opiskelijoita ympäri maailmaa

20.11.2014

Kansainvälisessä Biomedical Imaging-maisteriohjelmassa opiskelijat perehtyvät kuvantamisen koko kirjoon: aina molekyyli- ja solutason kuvantamisesta eläimiin ja ihmisiin saakka. Petra Miikkulaisen ja Eeva Rainion mukaan Biomedical Imaging -maisteriohjelma on laajuudessaan ainutlaatuinen koko maailmassa. Opiskelijoilla on paljon valinnanvapautta ja he voivat rakentaa opinnoista itselleen sopivat yhdistelmän.

​Turun yliopiston ja Åbo Akademiin yhteinen Biomedical Imaging -maisteriohjelma aloittaa syksystä 2015 lähtien yhteistyön biolääketieteen laitoksen Drug Discovery and Development ja biokemian laitoksen Molecular Biotechnology and Diagnostics -maisteriohjelmien kanssa. Yhteistyön myötä ohjelmien kurssivalikoima monipuolistuu ja opiskelijoiden valinnanvapaus lisääntyy. Hakuaika kaikkiin kolmeen maisteriohjelmaan on 1.12.2014–30.1.2015.

– Ohjelmien yhteistyönä kehitettävän opetussuunnitelman tavoitteena on, että tieteenalakohtaisten pakollisten kurssien määrä pienenee ja valinnaisia kursseja tulee lisää. Opiskelijat voivat valita kursseja kaikista kolmesta ohjelmasta ja suunnata opintojaan yhä enemmän oman kiinnostuksensa mukaan, koordinaattori Eeva Rainio kertoo uudistuksesta.

Biomedical Imaging -maisteriohjelman opiskelijat tulevat eri puolilta maailmaa ja ovat taustaltaan esimerkiksi biotieteilijöitä, insinöörejä tai lääkäreitä. Ohjelma tarjoaa hyvät lähtökohdat myös suomalaisille, jotka ovat suorittaneet kandidaatintutkinnon tai AMK-tutkinnon luonnontieteiden tai biotieteiden alalta.

– Biomedical Imaging -maisteriohjelmassa opiskelijat oppivat taitoja, jotka ovat usein suoraan sovellettavissa tutkimustyössä tai muualla työelämässä. Ohjelmamme vahvuudet ovat tieteidenvälisyys ja laaja kansainvälisyys. Meillä on opiskelijoita joka puolelta maailmaa, kuten esimerkiksi Lähi-idästä, Euroopasta, Pohjois-Amerikasta, Kiinasta ja Afrikasta, koordinaattori Petra Miikkulainen toteaa.

Opinnoissa yhdistyy lääketiede, fysiikka ja biologia

Biomedical Imaging -maisteriohjelmassa vuonna 2013 aloittaneet Natalia Gurvits ja Hend Abdelkader ovat innoissaan siitä, että saavat opinnoissaan yhdistää fysiikkaa, biologiaa ja lääketiedettä. Lääkäritaustaisia opiskelijoita viehättävät ohjelman käytännönläheinen opetus ja mahdollisuus oppia laajasti erilaisia kuvantamistekniikoita.

– Hain maisteriohjelmaan, koska opinnoissa pääsee hyödyntämään nykyaikaista tekniikkaa ja ohjelma mahdollistaa menestyksekkään uran luomisen. Lääketieteellisten opintojen ansiosta osaan diagnosoida sairauksia, mutta en ole kyennyt auttamaan esimerkiksi syöpäpotilaita. Haluan perehtyä tarkemmin tieteelliseen puoleen ja etenkin syöpätutkimukseen, Gurvits kertoo.

Gurvitsin ja Abdelkaderin mukaan opiskelijat pystyvät erilaisten taustojensa ansiosta tukemaan hyvin toisiaan. Lääketiedettä opiskelleet auttavat fyysikkoja oman osaamisalansa opinnoissa ja toisinpäin.

– Jaamme tietojamme opiskelijoiden kesken, sillä meillä on taustoistamme riippuen erilaisia taitoja. Itse olen nähnyt Egyptissä paljon erilaisia lääketieteellisiä tapauksia ja voin jakaa näitä kokemuksia muiden kanssa, Abdelkader sanoo.

Ohjelma on ainutlaatuinen maailmassa

Kuvantamisella on Turussa pitkät perinteet, ja vuonna 2010 aloittanut Biomedical Imaging -maisteriohjelma on monipuolisuudessaan ainutlaatuinen maailmassa. Kuvantamisen lisäksi opiskelijat voivat perehtyä esimerkiksi nanoteknologiaan, materiaalitieteeseen tai mikroskooppi- ja laitekehitykseen.

– Opiskelijat pääsevät näkemään kuvantamisen koko kirjon. Esimerkiksi lääkekehityksestä kiinnostuneelle on ideaali tilanne tarkastella lääkkeen vaikutuksia ensin molekyylien ja solujen tasolla ja sitten eläinten ja ihmisten tasolla, Rainio sanoo.

Valtaosa biolääketieteellistä kuvantamista opiskelleista jatkaa tohtoriohjelmiin. Taustastaan riippuen opiskelijat voivat myös työllistyä esimerkiksi yliopistojen ja muiden tutkimusinstituuttien kuvantamisyksiköihin, lääketeollisuuteen tai jatkokouluttautua sairaalafyysikoksi.

– Tähän mennessä suuri osa valmistuneista on jäänyt Suomeen opiskelemaan tai työskentelemään. Osa on lähtenyt myös ulkomaille. Opiskelijat, joilla on lääketieteellinen tausta, palaavat usein lääkärin töihin, Miikkulainen kertoo.

Teksti ja kuva: Jenni Valta

Luotu 20.11.2014 | Muokattu 27.07.2021