Avoin innovointi tarvitsee kohtaamisia
Pärjätäkseen kansainvälisessä kilpailussa yritysten pitää olla parhaita jossakin. Yliopistojen piiristä nousevat yhteiskuntaa hyödyttävät löydökset taas ovat niiden relevanssin perusta. Kun nämä kaksi yhdistetään, voidaan saada aikaan merkittäviä innovaatioita.
‒ Kun lähdetään hakemaan huippujuttuja, pitää perustutkimuksessa syntyneitä ideoita osata soveltaa. Tässä tiede ja bisnes tarvitsevat toisiaan, sanoo Turun yliopiston Innovaatiot ja yrityskehitys -keskuksen (BID) varajohtaja, professori Pasi Malinen.
Hän korostaa avoimuuden merkitystä innovaatioiden syntymisessä. Tämä tarkoittaa perinteisten raja-aitojen yli hyppäämistä niin tieteenalojen kuin tiede- ja yritysmaailman välillä.
‒ Turun yliopiston kansainvälisesti menestyneissä tutkimuksen vahvuusaloissa, esimerkiksi molekulaaristen biotieteiden tutkimuksessa tai tulevaisuudentutkimuksessa, on yhdistetty eri tieteenalojen perustutkimusta. Kun puhutaan soveltamisesta, pitää yritykset lisätä tähän yhtälöön. Iso osa kaupallisista innovaatioista syntyy niiden tuotekehittelyssä, ja tässä yliopistoihmiset voivat olla mukana.
Innovaatioprosessi vaatii luottamusta
Avoin innovointi tarkoittaa merkittävää kulttuurinmuutosta sekä yrityksille että yliopistoille.
‒ Suojelemisen sijaan pitäisi yhdessä pystyä luomaan uutta, vaikka lopputulosta ei tiedetäkään. Tämä vaatii molemminpuolista luottamusta.
Innovaatioprosesseissa pitää olla tilaa myös kysymyksille ja sen tunnustamiselle, että kaikki osaaminen ja älykkyys eivät asu omassa organisaatiossa. Malinen muistuttaa, että vasta kun eri alojen asiantuntijat katsovat asiaa eri kanteilta, voi syntyä täysin uudenlaisia oivalluksia.
‒ Paljon on jo tehty, monet keksinnöt ovat syntyneet yliopiston ja yritysten yhteistyönä. Ympäristöteknologiat sekä lääketieteen ja mobiiliteknologioiden yhdistäminen ovat hyviä esimerkkejä tästä.
Eri alojen ihmisiä tarvitaan avauksiin
BIDissä tehdään töitä sen eteen, että tiede ja bisnes kohtaisivat yhä avoimemmin ja yhteistyö lisääntyisi erityisesti pk-sektorin yritysten kanssa.
‒ Kullanarvoisiin avauksiin tarvitaan eri alojen asiantuntijoita insinööreistä sosiologeihin ja psykologeista muotoilijoihin. Lisäksi tarvitaan loppukäyttäjiä kertomaan mikä toimii ja torikauppiashenkistä myyntiä.
BID järjestää toukokuussa Buscinessence-tapahtuman, jonka tavoitteena on törmäyttää tiede ja bisnes uudella tavalla.