Asiantuntijat ja osallistujat pääsivät vaihtamaan ajatuksia EU:sta keskustelutilaisuudessa

27.05.2024

Miksi europarlamenttivaaleissa kannattaa äänestää? -keskustelutilaisuus järjestettiin perjantaina 24.5. Turun pääkirjaston Studiossa.

Tilaisuus koostui kolmesta eri asiantuntijapuheenvuorosta ja paneelikeskustelusta. Ensimmäisenä lavalle astui Eurooppanuorten puheenjohtaja Amanda Alvesalo, joka syventyi alustuksensa aikana nuorten näkemyksiin ja kokemuksiin Euroopasta ja EU:sta. Sen jälkeen aiheena oli Eurooppa osana globaalia taloutta, josta kertoi Pan-Eurooppa Instituutin tutkimuspäällikkö Anna Karhu. Viimeisenä asiantuntijana puheenvuoron piti erikoistutkija Kimmo Elo Eduskuntatutkimuksen keskuksesta. Aiheena oli eurooppalainen demokratia.

Jokaisen puheenvuoron jälkeen tilaisuuden osallistujat saivat esittää kysymyksiä aiheeseen liittyen, ja keskustelua olisikin riittänyt enemmän mitä aikataulu antoi myöden.

Tilaisuuden viimeisenä osiona oli paneelikeskustelu, jossa puhujat paneutuivat vaikuttamiseen EU:ssa ja EU:hun vaikuttajana. Mukana keskustelemassa olivat Aappo Pukarinen Euroopan komission Suomen-edustustosta, kv-asioiden päällikkö Markus Penttinen Akavasta ja nuorten osallisuuden asiantuntija Silja Porkkala Suomen Nuorioalan kattojärjestö Allianssi ry:stä. Keskustelua moderoivat Kaisla Kontkanen P-klubista ja Kimmo Elo Eduskuntatutkimuksen keskuksesta.

Nainen kuuntelee kysymystä osallistujalta keskustelutilaisuudessa.

Nainen pitää puheenvuoroa keskustelutilaisuudessa.

Mies pitää esitelmää keskustelutilaisuudessa.

Kolme henkilöä osallistuu paneelikeskusteluun.

Nainen moderoi paneelikeskustelua keskustelutilaisuudessa.

Ihmisiä kuuntelee esiintyjän puheenvuoroa keskustelutilaisuudessa.

Tapahtuman järjestivät yhdessä Eduskuntatutkimuksen keskus, Turun yliopiston poliittisen historian ja valtio-opin opiskelijoiden ainejärjestö P-klubi, Yhteiskunta-alan korkeakoulutetut, Eurooppalaisen Varsinais-Suomi, Turun Eurooppanuoret ja Schuman-seura.

Teksti ja kuvat: Liisa Kallio

Luotu 27.05.2024 | Muokattu 27.05.2024