Akatemiarahoitusta luonnontieteiden ja tekniikan alalle

20.06.2017

Suomen Akatemian luonnontieteiden ja tekniikan tutkimuksen toimikunta on myöntänyt rahoituksen viidelle Turun yliopiston hankkeelle ja neljälle konsortiolle, jossa yliopisto on johtajana tai partnerina.

​Turun yliopistoon myönnettiin seuraavat rahoitukset:

• Tero Aittokallio: Pre-kliinisen lääkeainevastemallinnuksen toistettavuuden parantaminen
  • Kalevi Kokko: Rautakromimetalliseosten pintojen ja rajapintojen kinetiikan atomitason mallinnus (AMKSIA-konsortio, jonka johto Helsingin yliopistossa)
  • Jari Kotilainen: Korkean punasiirtymän kvasaarit - galaksien kehityksen merkkitulet
  • Pasi Liljeberg: ACTER: Approksimaatiolaskenta älykkäässä verkotetussa prosessoinnissa
  • Matthias Nees: Phenotypic Screening for Cancer Drug Discovery (Turun yliopiston johtama PESCADoR-konsortio, jossa mukana Åbo Akademi)
  • Tapio Pahikkala: Tensoreihin perustuva koneoppiminen sisäisiä riippuvuuksia sisältävälle datalle (Turun yliopiston johtama TensorML-konsortio, jossa mukana Helsingin yliopisto)
  • Petriina Paturi: Elektroniseen muutokseen perustuvat memristorit kapean vyön manganiiteista
  • Rami Vainio: Kohti elektroniskaalan mallinnusta avaruusplasmoissa käyttäen havaintoja ja globaalia simulaatiota (TEMPO-konsortio, jonka johto Helsingin yliopistossa)
  • Pasi Virta: Hermostoon kohdennetut biomolekyylit: guanosiini-rikkaiden RNA-rakenteiden tunnistuksesta hermosolujen ja hermoston in vitro- ja in vivo-kohdentamiseen

Kaikkiaan rahoitus myönnettiin 110 akatemiahankkeelle.

JM

Luotu 20.06.2017 | Muokattu 21.06.2017