Akatemiarahoitus kulttuurin ja yhteiskunnan tutkimuksen alalle kolmelle tutkijatohtorille ja kymmenelle tutkimushankkeelle

14.06.2017

Suomen Akatemian kulttuurin ja yhteiskunnan tutkimuksen toimikunta myönsi rahoituksen kolmelle tutkijatohtorille ja kymmenelle hankkeelle Turun yliopistoon.

​Yhteensä toimikunta myönsi rahoituksen 37 uudelle tutkijatohtorille. Hakemuksista rahoitettiin noin 12 prosenttia.

Ensisijaisia rahoituskriteereitä haussa olivat tutkimussuunnitelman tieteellinen laatu, hankkeen toteutettavuus ja hakijan henkilökohtainen pätevyys.

Tutkijanuran rahoituksessa toimikunta haluaa tukea nuorten pätevöitymistä ammattitutkijoiksi. Lisäksi kiinnitettiin huomiota siihen, että tutkimussuunnitelmassa korkea laatu yhdistyy vahvaan akateemiseen ja yhteiskunnalliseen vaikuttavuuteen sekä kansainväliseen liikkuvuuteen.

Rahoituskausi on 1.9.2017–31.8.2020.

Turun yliopistosta tutkijatohtorin rahoituksen saivat:

• Humalajoki, Reetta: Alkuperäiskansojen monikansallinen aktivismi: suvereenisuuden puolustaminen Yhdysvalloissa ja Kanadassa kylmän sodan aikaan, 1953–1975
  • Mc Mullen, Jake: Spontaani huomionkiinnittäminen määrällisiin suhteisiin rationaalilukujen kehityksessä
  • Saramo, Samira: Kuolema ja suru suomalaisen Pohjois-Amerikassa

Tutkimushankkeissa näkyy akateeminen ja yhteiskunnallinen vaikuttavuus

Suomen Akatemian kulttuurin ja yhteiskunnan tutkimuksen toimikunta painotti tutkimushankerahoitusta päättäessään akatemiahankkeita, joissa korkea laatu yhdistyy vahvaan akateemiseen ja yhteiskunnalliseen vaikuttavuuteen.

Lisäksi toimikunta korosti valinnoissaan tieteidenvälisyyttä, kansainvälistä yhteistyötä ja liikkuvuutta, kansainvälisesti korkeatasoista ja eettisesti kestävää tutkimusta, tieteellisten läpimurtojen syntymistä sekä uusia monitieteisiä tutkimusaiheita ja lähestymistapoja.

Turun yliopistosta rahoituksen saivat seuraavat tutkimushankkeet:

• Heiskanen, Benita: Turvallisuuden tähden - Texasin käsiaselain sukupuolipolitiikka
  • Korja, Riikka: Varhaisvaiheen stressikokemukset ja lapsen itsesäätelyn kehitys vauvaiästä esikouluikään
  • Järvinen, Tero: Koulutusjärjestelmät, oppiminen ja yhteiskunnallinen muutos: vertaileva pitkittäistutkimus nuorten koulutuspoluista ja uuden vuosituhannen taitojen oppimisesta Euroopassa, Australiassa, Etelä- ja Pohjois-Amerikassa
  • Korpiola, Mia: Oikeudellinen tieto ja taito Suomessa n. 1750–1920: Tapaustutkimus kansan oikeudellisesta osaamisesta esimodernissa Euroopassa (LegalLiFin)
  • Leppänen, Taru Irmeli: Uusmaterialismi, feminismi ja paikallisuus
  • Paasonen, Susanna: Seksuaalisuus ja leikki mediakulttuurissa
  • Rannila, Päivi: Rajoitetut tilat suomalaisissa hoivan ja kontrollin laitoksissa
  • Seppänen, Piia Maarit: Julkisten koulujärjestelmien koverrus? Yksityiset toimijat oppivelvollisuuskoulussa Suomessa, Ruotsissa ja Uudessa-Seelannissa

Lisäksi rahoituksen saivat Turun yliopistosta kaksi hanketta, jotka kuuluvat laajempaan tutkimuskonsortioon:

• Lehtinen, Erno: Adaptiivisen rationaalilukujen osaamisen edistäminen / Konsortio: ENADA 310338
  • Jokisipilä, Markku Juhani: Populismin valtavirtaistuminen (POVA) / Konsortio: MAPO

Markku Jokisipilän ajankohtaisessa hankkeessa analysoidaan, miten erilaiset populistiset puolueet ovat tulleet osaksi valtavirtaa, kuinka muut puolueet ovat omaksuneet populistisia tapoja tehdä politiikkaa ja rakentaa poliittista identiteettiä, ja miten populismi on vaikuttanut laajemmin julkisuuteen, mediaan ja demokratiaan. Konsortiohanke toteutetaan yhdessä Helsingin yliopiston (Juha Herkman) ja Jyväskylän yliopiston (Urpo Kovala) kanssa.

Yhteensä toimikunta myönsi rahoituksen 63 uudelle akatemiahankkeelle.

Luotu 14.06.2017 | Muokattu 14.06.2017