Äidin saamat probiootit alentavat atooppisen ihottuman riskiä lapsella

01.11.2012

Turun yliopiston professori Erika Isolaurin tutkimusryhmä havaitsi, että äidin raskauden ja imetyksen aikana saamat probiootit pienentävät lapsen atooppisen ihottuman riskiä.

Yli vuosikymmenen ajan on saatu lupaavia tuloksia lapsen ihottuman riskin pienentämisestä probioottien eli terveyttä edistävien mikrobien avulla. Vielä ei kuitenkaan ole ollut varmuutta siitä, ketkä todennäköisemmin hyötyisivät probiooteista, tai missä vaiheessa ja kauanko probiootteja tulisi nauttia. Lisäksi huolta on aiheuttanut se, onko elävien bakteerien antaminen vastasyntyneille turvallista.

Lokakuussa julkaistussa artikkelissa Turun yliopistollisen keskussairaalan lastenklinikan ja Funktionaalisten elintarvikkeiden kehittämiskeskuksen tutkimusryhmä selvitti, onko probioottien lisäkäyttö raskauden ja imetyksen aikana turvallista ja tehokasta lapsen ihottumariskin pienentämiseksi.

Tutkijat havaitsivat, että ihottuman riski pieneni kahden ensimmäisen elinvuoden aikana merkittävästi niillä lapsilla, joiden äidit olivat saaneet tutkimuksessa jompaakumpaa probioottien yhdistelmää. Atooppisen herkistymisen riskiin tutkittavilla probiooteilla ei sitä vastoin näyttänyt olevan vaikutusta. Probioottien käyttöä siedettiin hyvin, sillä tutkimukseen osallistuneet äidit ja lapset eivät saaneet probioottien käytöstä haittavaikutuksia.

Mukana tutkimuksessa oli 241 äitiä, joilla oli todettu allerginen sairaus. Satunnaisesti valitulle ryhmälle äitejä annettiin yhdistelmää Lactobacillus rhamnosus LPR ja Bifidobacterium longum BL999 -bakteereja, toiselle ryhmälle yhdistelmää L. paracasei ST11 ja B. longum BL999 -bakteereja ja kolmannelle ryhmälle lumevalmistetta. Annostus aloitettiin kaksi kuukautta ennen synnytystä, ja sitä jatkettiin kaksi ensimmäistä imetyskuukautta. Tutkimuksessa lapsia seurattiin kaksivuotiaiksi asti.

Tutkimusryhmän havaintojen mukaan raskauden ja imettämisen aikana nautitut tarkoin valitut probiootit tai probioottikombinaatiot vähentävät atooppisen ihottuman riskiä tehokkaasti sellaisilla lapsilla, joilla perinnöllinen riski on korkea. Eniten tällä tavalla probiooteista hyötyvät lapset on mahdollista tunnistaa äidille tehtävien ihon pistotestien (pricktesti) avulla.

Tutkimus julkaistiin allergologian alueen merkittävässä kansainvälisessä The Journal of Allergy & Clinical Immunology (JACI) -julkaisussa.

>> Artikkelin tiivistelmä

HA