Ahtisaari-päivä vakuutti: Laumassa lapsi voi kasvaa vastuulliseksi
– Kodin piti olla sellainen, että poika voi tulla kotiin, oli hän sitten epäonnistunut tai onnistunut, presidentti Martti Ahtisaari paljasti kasvatusperiaatteistaan Ahtisaari-päivän huipentaneessa Turun yliopiston yleisötilaisuudessa. Presidentin ja tutkijoiden keskustelussa korostuikin se, että ihminen on lauma, jossa nuorimmat tarvitsevat oikeassa suhteessa vastuuta.
Toimittaja Maija Lehmusvirta haastoi presidentti Martti Ahtisaaren, professori Elina Pirjatanniemen, dosentti Linnéa Karlssonin ja professori Jani Erolan pohtimaan, miten kasvatamme lapsista vastuullisia aikuisia.
Educariumin sali on lähes viimeistä paikkaa myöten täysi. Presidentti Martti Ahtisaari, Turun yliopiston dosentti, lasten- ja nuorisopsykiatrian erikoislääkäri Linnéa Karlsson ja sosiologian professori Jani Erola sekä Åbo Akademin ihmisoikeuksiin erikoistunut professori Elina Pirjatanniemi astuvat saliin. Edessä on moninäkökulmainen pohdinta siitä, miten me kasvatamme lapset vastuullisiksi aikuisiksi. Yksi ydinsanoista on empatia.
– Empatia on asia, jonka ihmis-niminen laji oppii elämällä laumassa. Siinä on oltava riittävän hyvä johtaja, aikuinen, joka järjestää lauman, lapset suhteessa toisiin lapsiin. Tässä rakenteessa pitää olla riittävästi jatkuvuutta, turvallisuutta ja rauhaa, Karlsson toteaa.
Ongelmana on se, että kaikilla ei ole paikkaa laumassa. Erola toteaa, että myös vastuullisuus on periytyvää. Jos vanhempi ei osaa käyttäytyä empaattisesti ja vastuullisesti, ei sitä opi lapsikaan.
– Lapset eivät valitse omia vanhempiaan, Erola totesi.
Kova kuri ei luo empatiakykyä
Erolan mukaan Suomeen onkin syntynyt nuoria, joita kukaan ei ole kasvattanut. Kun he ryhmääntyvät, seurauksena voi olla vaikkapa pääkaupunkiseudulla syntyneet nuorisojengit, joissa mukana olleet ovat ilmoittaneet pahoinpidelleensä ohikulkijoita huvin vuoksi.
Vastaukseksi on huudettu muun muassa kovempia rangaistuksia.
– Se ei toimi, jos lapsilta ja nuorilta puuttuu empatiakyky. Kun ongelma on vaikea, ovat ratkaisutkin vaikeita, Pirjatanniemi totesi.
Karlssonilla on yksi ratkaisuehdotus: selkeiden rakenteiden ylläpitäminen kouluissa mahdollisimman pitkään.
– Kasvaakseen lapset tarvitsevat kiinteän ryhmän. Sillä on oma arvonsa. Mitä isompi lapsi on kyseessä, sitä tärkeämmäksi ryhmä muodostaa. Meillä on joukko lukioikäisiäkin, jotka tarvitsivat varman paikan ryhmässä sekä opettajan, joka tuntisi heidät hyvin. Siksi minä en kannata luokatonta lukiota, Karlsson totesi.
Polku kasvattaa vastuullisuuteen
Millainen on Suomi 50 vuoden päästä?
Pirjatanniemen mukaan täydellisessä maailmalla kaikilla olisi täydellinen perhe. Kun niin ei ole, on koulun tehtävä tasata rakenteita. Suomalaiset lapset voivat keskimäärin paremmin kuin lapset maailmalla, mutta ongelmitta ei selvitä Suomessakaan. Yhä suuremmaksi uhaksi on kasvamassa polarisoituminen.
Suomi rauhantyön maaksi
kuvat: Hanna Oksanen