Lasten käytösongelmien ennaltaehkäisy on sijoitus tulevaisuuteen – Lastenpsykiatrian tutkimuskeskuksen valtakunnallinen 15-vuotisjuhlaseminaari

Turun yliopiston Lastenpsykiatrian tutkimuskeskus järjestää torstaina 19.9. klo 11.30-15.30 seminaarin, jossa keskitytään lasten käytösongelmien ennaltaehkäisyyn, perheiden hyvinvoinnin tukemiseen ja digitaalisiin kustannusvaikuttaviin hoitomuotoihin.

Seminaarissa kuullaan puheenvuoroja lasten, nuorten ja perheiden psykososiaalisten menetelmien kehittämisestä ja tutkimisesta sekä lasten käytösongelmien ennaltaehkäisyyn kehitetystä Voimaperheet-toimintamallista. Varhainen puuttuminen lasten käytösongelmiin vanhempainohjauksella on tehokkain tapa ehkäistä myöhempiä ongelmia.

Seminaari on osa Turun yliopiston Lastenpsykiatrian tutkimuskeskuksen 15-vuotisjuhlavuoden seminaarisarjaa ja se on suunnattu päättäjille, sosiaali- ja terveysalan ammattilaisille ja tutkijoille.

Maksuton seminaari järjestetään hybriditilaisuutena Helsingin kaupunginkirjasto Oodin Maijansalissa (Töölönlahdenkatu 4, Helsinki) torstaina 19.9. klo 11.30-15.30.

Ohjelma:

11.30 Tilaisuuden avaus, ohjelmajohtaja Marjo Kurki, Itla

11.40 Juhlapuhe: Armottomuuden kulttuurista irti - armo yhteiskunnallisena voimana, kirjailija Sirpa Kähkönen

12.10 Lasten käytöshäiriöiden epidemiologia ja ennuste, Jaakko Uotila

12.30 Kahvitauko

13.00 Voimaperheet-toimintamalli - leikki-ikäisten lasten käytösongelmien varhainen tunnistaminen ja hoito, kehityspäällikkö Malin Kinnunen

13.20 Voimaperheet-ohjelman vaikuttavuus ja implementointi, professori Andre Sourander

13.40 Voimaperheet-ohjelma Helsingin perheneuvoloissa, professori Andre Sourander ja projektiasiantuntija Saana Sourander

14.00 Tauko

14.10 DIGIPARENT – Tekoälyavusteinen vanhempainohjaus, erikoistutkija Kaisa Mishina

14.30 Lasten käytösongelmien ennaltaehkäisy, hyvinvointialueen näkökulma, ylilääkäri Kaija Malk

14.50 Loppukeskustelu