Uusi palvelu helpottaa perehtymistä lainvalmisteluun – edistää demokratian ydinajatusta kansalaisten osallistumisesta

13.09.2024

Lainvalmisteluun liittyvät asiakirjat ovat Suomessa hajallaan eri tietokannoissa, jolloin tietyn lain etenemisestä kiinnostuneen henkilön on vaikea saada siitä kokonaiskuvaa. Lakitutka kaikille -palvelu vastaa tähän haasteeseen tekemällä lainvalmistelun näkyvämmäksi ja helpommin lähestyttäväksi.

Turun yliopiston oikeustieteellisessä tiedekunnassa kehitetty Lakitutka kaikille on verkkopalvelu, jonka tavoitteena on tehdä lainvalmistelua näkyväksi. Palvelua ryhdyttiin kehittämään aluksi tutkijoiden ja juristien käyttöön, mutta pian kehittäjät huomasivat, että Lakitutkasta voisivat hyötyä myös muut käyttäjäryhmät.

– Lakitutkan taustalla on havainto siitä, että lainvalmisteluun liittyvät asiakirjat ovat hajallaan eri tietokannoissa. Jos kansalainen, toimittaja tai tutkija haluaa selvittää tietyn lain koko elinkaaren, kuluu häneltä paljon aikaa useista eri lähteistä kerättyjen tietojen yhdistelemiseen. Tästä tehtävästä suoriutuminen ei ole aivan yksinkertaista oikeustieteen ammattilaisillekaan. Kehitimme Lakitutkan ratkaisemaan tämän ongelman, kertoo hankkeen vetäjä, professori Anne Alvesalo-Kuusi.

Vuodesta 2020 olemassa ollut Lakitutka on nyt uudistunut niin, että siinä on kaksi eri hakupuolta: niin sanottu tutkijapuoli sekä nyt avattu yleinen puoli, ”kaikkien Lakitutka”. Uudistuksen ansiosta Lakitutka on entistä saavutettavampi ja sujuvampi käyttää: tavoitteena on ollut, että kaikilla ihmisillä olisi mahdollisuus löytää helposti tietoa lakihankkeiden valmistelusta ja halutessaan myös osallistua niihin.

– Olemme kehittäneet Lakitutka kaikille -palvelun edistämään demokratian ydinajatusta yhteiskunnassa. Jokaisella on oltava tosiasiallinen mahdollisuus selvittää perusoikeuksiensa kannalta keskeisen lainsäädännön sisältöä ja saada tietoa lainvalmisteluun osallistuneista tahoista. Oikeus on liian tärkeä vain juristeille jätettäväksi, Alvesalo-Kuusi painottaa.

Tutkijat kehittävät myös lainsäädännön termejä selittävää sanakirjaa ja roolipelimäistä simulaatiota nuorille

Lakitutka kaikille -palvelu on helppo käyttää ja visuaalisesti miellyttävä. Palvelussa voi helposti tarkastella esimerkiksi uusimpia, eniten keskustelua herättäneitä tai parhaillaan lausuntokierroksella olevia hankkeita.

– Jokainen voi Lakitutkan avulla perehtyä juuri itseään kiinnostaviin tai itseä koskeviin lakihankkeisiin. Otetaan esimerkiksi henkilö, joka on jäämässä eläkkeelle, ja lukee lehdestä, että hallitus on valmistelemassa eläkkeen määrään vaikuttavaa lakia. Lakitutkan avulla henkilö voi perehtyä hankkeeseen jo sen valmisteluvaiheessa ja pyrkiä vaikuttamaan siihen: Lakitutkasta nimittäin näkee helposti, mitkä hankkeet pyytävät parhaillaan lausuntoja, Alvesalo-Kuusi sanoo.

Tutkijoiden yhtenä tärkeänä tavoitteena on myös lisätä ihmisten ymmärrystä lakien säätämisestä. Lainsäädännössä käytetään usein termejä, jotka eivät ole kaikille helppoja ymmärtää, kuten “kumoamissäädös” tai “valiokunnan mietintö”. Siksi tutkijat kehittivät sivustolle lainvalmistelun sanakirjan, jonka tarkoituksena on selventää ja selkokielistää lainsäädännön termejä.

Lakitutka kaikille -palvelu on tarjolla myös ruotsiksi. Ruotsinkieliseen testiversioon voi tutustua jo nyt, ja viimeistelty ruotsinkielinen sivusto valmistuu käyttäjille syksyllä 2024.

Myös muita uudistuksia on tulevaisuudessa luvassa: Lakitutkaa pyritään jatkuvasti kehittämään eteenpäin käyttäjien tarpeita silmällä pitäen.

Hankkeen tutkijoilla on käynnissä myös muita lainvalmisteluun liittyviä sisarprojekteja; yksi niistä on Kuka säätää?, jota rahoittaa Suomen Kulttuurirahasto. Kuka säätää? on Lakitutkaa hyödyntävä roolipelimäinen lainvalmistelusimulaatio, jonka tarkoituksena on lisätä 9.-luokkalaisten lainvalmisteluun liittyvää ymmärrystä ja kiinnostusta.

Lakitutka kaikille -projekti on osa SILE-hanketta, joka pyrkii edistämään vastuullista lainsäädäntöä. SILE-hanketta rahoittaa Suomen Akatemian yhteydessä toimiva strategisen tutkimuksen neuvosto. Lakitutkaa kehitetään LAWPOL-hankkeessa, joka valmistuessaan yhdistää poliittiset ja juridiset asiakirjat yhdelle tutkimusalustalle. LAWPOLin ensimmäinen versio on tarkoitus julkaista loppuvuodesta 2024. LAWPOL-konsortio on saanut Suomen Akatemialta FIRI2022: Paikalliset tutkimusinfrastruktuurit -rahoituksen vuosille 2023–2025. Rahoitus on osa EU:n elpymisvälinerahoitusta (NextGenerationEU).

Luotu 13.09.2024 | Muokattu 13.09.2024