Tutkijat nousevat Tieteen lavalle Turun Kaupunginteatterissa

10.09.2024

Turun yliopisto ja Turun Kaupunginteatteri käynnistävät kaikille avoimen Tieteen lava -keskustelusarjan teatterin yleisölämpiössä. Syksyn aikana lavalle nousee tutkijoita keskustelemaan teatterin taiteellisen johtajan Mikko Koukin johdatuksella teemoista, joiden innoittajana ovat teatterissa nähtävät näytelmät.

Turun yliopiston viestintäjohtaja Anne Paasi toteaa Tieteen lavan olevan luonteva jatko yliopiston ja kaupunginteatterin yhteistyölle.

– Toteutimme vuonna 2021 teatterin kanssa yhdessä ensimmäisen Akateeminen vartti -esityksen, nyt niitä on nähty jo kolme. Esitykset ovat osoittaneet, miten monipuolisesti ja elämyksellisesti tiede ja taide voivat tukea toisiaan. Yhteistyö teatterin kanssa on toiminut hyvin. Yleisö on löytänyt esitykset ja toivonut jatkoa. Onkin luontevaa laajentaa yhteistyötä, Anne Paasi sanoo.

Tieteen lavalla tutkijat avaavat teatterin ohjelmistossa olevien esitysten teemoja. Nyt syksyllä keskustellaan identiteetistä ja muistisairaudesta. Keskustelua johdattaa Turun Kaupunginteatterin taiteellinen johtaja Mikko Kouki.

– Pitkään vetämäni Teosavaus-keskustelut teatterintekijöiden kanssa ovat olleet antoisia. Odotan itsekin mielenkiinnolla, mitä teatterimaailman ulkopuolelta tulevilla tutkijoilla on annettavana esitystemme teemoihin. Parhaimmillaan uusi, maksuton Tieteen lava -konsepti voi avata sekä tieteen että taiteen tekemistä ihan uusille yleisöille, kertoo Mikko Kouki.

Identiteetti nousi teemaksi Pajtim Statovcin Tiranan sydän -draaman innoittamana. Historiallis-yhteiskunnallisen kasvatuksen professori Jan Löfström, kirjallisuustieteen dosentti Riitta Jytilä ja filosofian erikoistutkija Polaris Koi avaavat perjantaina 25.10. kello 17 alkaen teemaa muun muassa etnisyyden, seksuaalisuuden sekä yhteiskunnallisen aseman näkökulmasta.

Florian Zellerin näytelmän Isä innoittamana Tieteen lavalle nousevat torstaina 28.11. hoitotieteen professori Riitta Suhonen, kokeellisen neurogeriatrian dosentti Laura Ekblad ja psykologian yliopistonlehtori Ari Kaukiainen keskustellen muistisairauksista paitsi siihen sairastuneen myös läheisten näkökulmasta.

Turun Kaupunginteatterin yleisölämpiössä toteutettavat tieteen lavan keskustelut ovat kaikille avoimia ja maksuttomia. Keskustelut kestävät noin 45 minuuttia. Keskusteluja voi seurata myös suorana lähetyksenä Turun Kaupunginteatterin Facebook-kanavalta.

Tulossa myös Akateeminen vartti lapsille

Teatteri ja yliopisto ovat sopineet myös toisesta uudesta avauksesta. Syksyllä 2025 Pienelle näyttämölle tuodaan lapsille suunnattu toteutus Akateemisesta vartista. Keväällä 2025 lapset pääsevät itse esittämään aiheita ja kysymyksiä, joita käytetään apuna esitystä rakennettaessa.

Syksyllä 2025 nähdään myös neljättä kertaa lavalle nouseva Akateeminen vartti. Illan aikana yksi tutkija Turun yliopiston kustakin tiedekunnasta kertoo 15 minuutissa tutkimuksestaan käyttäen apunaan teatterin keinoja.

Turun yliopiston viestintäjohtaja Anne Paasi, anne.paasi@utu.fi, 040 735 4858

Turun Kaupunginteatterin taiteellinen johtaja Mikko Kouki, mikko.kouki@tkteatteri.fi, 040 555 9230

Luotu 10.09.2024 | Muokattu 10.09.2024