Turun Yliopistosäätiön Seili-rahastolle testamenttilahjoitus

26.09.2024

Ritva-Liisa Hirvikallion testamenttilahjoitus vahvistaa merkittävästi Turun Yliopistosäätiön Seili-rahastoa, jolla tuetaan Itämereen ja saaristoon liittyvää tutkimusta, koulutusta ja vaikuttamista.

Turun Yliopistosäätiö on vastaanottanut keväällä kuolleen Ritva-Liisa Hirvikallion testamenttimääräyksen mukaisesti rivitalohuoneiston Ylöjärvellä, Tampereen naapurikaupungissa. Sen arvo on noin 200 000 euroa. Kohde on parhaillaan myynnissä ja myynnistä saatavat varat kartuttavat säätiössä jo olemassa olevaa Seili-rahastoa.

Seili-rahaston tuotolla tuetaan Turun yliopiston tutkimusta Itämerellä ja saaristossa, yliopisto-opetusta ja yliopiston yhteiskunnallista vaikuttamista. Rahasto voi myös auttaa tutkimuslaitteistojen hankintoja ja ylläpitoa. Keräyksin ja muun muassa Seilin postikorttimyynneistä muodostetun rahaston pääoma ennen Ritva-Liisa Hirvikallion lahjoitusta on runsaat 30 000 euroa, joten rahaston arvo kasvaa lahjoituksella merkittävästi.

Syntyjään turkulainen Ritva-Liisa Hirvikallio (os. Lehtimäki) on viettänyt lapsuuden ja nuoruuden kesät meren rannalla, Naantalin Luonnonmaalla, joten Saaristomeri on ollut hänelle aina rakas ja tärkeä. Hirvikallion nuoruudenystävän isä oli mukana Saaristomeren tutkimuslaitoksen toiminnassa jo varhain, ja hän vieraili Seilin saarella ensimmäisiä kertoja jo nuoruudessaan. Ritva-Liisan tytär Helinä Hirvikallio kertoo, että viimeisinä vuosinaankin retket saaristossa ja aika Naantalin loma-asunnolla meren äärellä olivat hänelle tärkeitä.

Testamentin osoittaminen Yliopistosäätiölle ja Seili-rahastoon olivat Hirvikalliolle luonnollinen valinta, koska hän opiskeli Turun yliopiston matemaattis-luonnontieteellisessä tiedekunnassa. Pääasiallisen työuransa hän teki Tampereen aikuislukiossa matemaattisten aineiden opettajana.

Tänä vuonna on tullut kuluneeksi 50 vuotta Turun yliopiston valtiollistamisesta. Samassa yhteydessä aiemmin yksityisenä yliopistoa ylläpitäneestä Turun Yliopisto -nimisestä säätiöstä muodostettiin sääntömuutoksin Turun yliopistoa tukeva säätiö, Turun Yliopistosäätiö. Sen varallisuudeksi jäi kymmenkunta yksityisen yliopiston saamaa testamentti- ja muuta lahjoitusta, mm. Vanhalinnan kartano Liedossa.

Turun Yliopistosäätiöllä on jo yli sata nimikkorahastoa, joista pääosa on perustettu testamenttirahastoksi tekijän toiveen mukaisesti. Turun Yliopistosäätiö on toteuttanut tarkoitustaan jakamalla apurahoja Turun yliopiston tutkijoille ja opettajille vuosittaisen jakomäärän ollessa noin 1,5 M€.

Lisätietoja:
Turun Yliopistosäätiö