Turun yliopisto avaa erillishaun varhaiskasvatuksen opettajaksi haluaville

09.08.2024

Turun yliopisto vastaa varhaiskasvatuksen opettajien vahvaan kysyntään työelämässä avaamalla erillishaun. Elokuussa käynnistyvä haku mahdollistaa hakeutumisen opintoihin, joiden aloitusajankohta on tammikuu 2025.

Turun yliopisto avaa 40 opiskelupaikkaa kasvatustieteen kandidaatin tutkintoon varhaiskasvatuksen opettajan tutkinto-ohjelmassa. Hakuaika opintoihin on 12.8.–9.9.2024. Koulutus alkaa keväällä 2025 Rauman kampuksella.

40 opiskelupaikasta 32 on varattu ensikertalaisille. Valinta on kaksivaiheinen: ensimmäisessä vaiheessa koulutukseen voi hakea todistusvalinnan kautta tai jos on suorittanut kasvatustieteiden perusopinnot. Hakijat, jotka eivät voi tulla näillä perusteilla kutsutuksi soveltuvuuskokeeseen, voivat osallistua aineistokokeeseen.

Toinen vaihe sisältää yksipäiväisen soveltavuuskokeen, johon hakija voi tulla kutsutuksi ensimmäisen vaiheen menestyksen mukaan. Soveltavuuskoe järjestetään 7.–8.10.2024. Kukin hakija osallistuu kokeeseen vain yhtenä päivänä.

Turun yliopiston koulutussuunnittelija Merja Mansikkamäki kertoo, että vastaava haku syksyllä 2023 tavoitti hyvin varhaiskasvatuksesta kiinnostuneita.

– Tässä haussa valittujen opiskelijoiden opinnot järjestetään pääsääntöisesti maanantaisin ja tiistaisin sekä muina päivinä ilta-aikaan ajoittuvilla etäopinnoilla. Tiivis opetuksen toteutustapa on saanut positiivista palautetta erityisesti työelämässä toimivilta opiskelijoilta, hän sanoo.

Varhaiskasvatuksen tutkinto-ohjelmassa keskeistä on kasvatustieteen, varhaiskasvatuksen tehtäviin ja esiopetukseen ammatillisia valmiuksia antavien opintojen ja harjoittelun muodostama kokonaisuus. Opinnot sisältävät läsnäoloa vaativaa lähiopetusta, paikasta riippumatonta etäopetusta sekä itseopiskelua.

Kolmivuotinen kandidaatin tutkintoon johtava koulutus antaa kelpoisuuden varhaiskasvatuksen opettajan tehtäviin varhaiskasvatuksessa ja siihen kuuluvassa esiopetuksessa.

Uutista muokattu keskiviikkona 14.8. klo 16:06: Turun yliopiston kasvatustieteiden tiedekunta on kevään 2024 yhteishaun paikan vastaanottojen täsmennyttyä tarkentanut aloituspaikkojen lukumäärän 40:een. Tästä syystä uutiseen korjattiin aloituspaikkojen lukumääräksi 40, joista 32 on varattu ensikertalaisille. Aiemmin aloituspaikkojen määrä oli 20, joista 16 oli varattu ensikertalaisille.

Luotu 09.08.2024 | Muokattu 14.08.2024