Historiallisen tarkastelun lisäksi uusi tutkimus esittelee yliopiston alaisuuteen perustetun harjoittelupäiväkoti Rauman Pikkunorssin käynnistymistä edeltänyttä monivaiheista kehittämistyötä sekä kehittämistyön taustalla olleita lähtökohtia. Lisäksi se kiteyttää harjoittelupäiväkodille suunnitteluvaiheessa muodostetun konseptin.
Äskettäin julkaistu Turun yliopiston tutkimus syventyy Suomen ensimmäisen yliopistollisen harjoittelupäiväkoti Rauman Pikkunorssin, tutummin Pikkunorssin, tarinaan.
Suomessa opettajankoulutusten yhteydessä toimivat harjoittelukoulut. Sen sijaan varhaiskasvatuksen opettajankoulutuksen opetusharjoittelut järjestetään kunnallisissa ja yksityisissä päiväkodeissa. Siitä syystä nykyisin Rauman kaupungin omistama Pikkunorssi onkin ollut ainutlaatuinen päiväkoti Suomessa.
Väitöskirjatutkimustaan viimeistelevä, Turun yliopiston opettajankoulutuslaitoksen Rauman kampuksella projektitutkijana työskentelevä Meri Pihanperä kertoo, että tutkimuksen tavoitteena oli tunnistaa historiallisia vaiheita.
– Nykyisen varhaiskasvatuksen opettajankoulutuksen opetusharjoittelujärjestelmä perustuu historiallisesti kehittyneeseen toimintamalliin, jonka juuret ulottuvat 1800-luvun lopulle saakka. Historiaa tarkastelemalla voimme ymmärtää paremmin sitä, miksi opettajankoulutuksen opetusharjoittelujärjestelmä on muovautunut epäsymmetriseksi kokonaisuudeksi, hän sanoo.
Tutkimustulosten mukaan Pikkunorssi-konsepti ja sen uutuusarvo perustuu kokonaisuuteen, joka mahdollistaa varhaiskasvatustyön lisäksi opettajankoulutusyhteistyön toteuttamisen yliopiston toimijoiden kanssa. Suunnittelutyössä pidettiin tärkeänä sitä, että Pikkunorssin tilaratkaisut ja henkilöstörakenne tukevat sekä opettajankoulutusyhteistyön kehittämistä että laadukkaan varhaiskasvatuksen toteuttamista.
Edellä kuvattujen näkökulmien lisäksi artikkelissa pohditaan Pikkunorssin asemaa opettajankoulutuksen opetusharjoitteluiden historiassa. Tutkimuksessa nostetaan esille muun muassa nykyisen yliopistolain (558/2009) määräys harjoittelukoulujen perustamisesta opettajankoulutusten yhteyteen. Se kuitenkin jättää huomioimatta yliopistollisen varhaiskasvatuksen opettajankoulutuksen opetusharjoitteluiden järjestämisen.
– Opettajankoulutuksen kansallisessa kehittämistyössä olisikin tärkeää varmistaa laadukas yliopistollinen opetusharjoitteluympäristö myös alle kouluikäisten lasten oppimisen ja opetuksen tuleville asiantuntijoille, painottaa Pihanperä.
Rauman pikkunorssi perustettiin Turun yliopiston opettajankoulutuslaitoksen Rauman kampuksen ja Rauman normaalikoulun välittömään läheisyyteen vuonna 2021. Se edustaa Suomen ensimmäistä yliopistollista harjoittelupäiväkotia, ja se siirtyi Rauman kaupungin omistukseen kolme vuotta myöhemmin tammikuussa 2024.
Tutkimusartikkeli on luettavissa Kasvatus & Aika -julkaisun verkkosivuilla.
Tutustu Pikkunorssiin ja sen tekemään opettajankoulutusyhteistyöhön Rauman Pikkunorssin verkkosivuilla.