Tervetuloa ”Kauhun lumo: Halloween 2019” -yleisöluennolle ja kirjanjulkistukseen 31.10.

28.10.2019

Jo perinteiseen tapaan Turun yliopiston folkloristiikan oppiaine järjestää Halloweenin merkeissä kaikille avoimen, suurelle yleisölle suunnatun Studia Generalia -luennon Kauhun lumo: Halloween 2019. Luento pidetään Sirkkalan kampuksella, Janus-salissa (Kaivokatu 12, Turku) torstaina 31.10.2019 klo 18.00-20.00. Luennon lopuksi julkistetaan oppiaineen uusi kirja HIRVITYKSIÄ, HAAMUJA JA HENKIOPPAITA.

Luennon aiheet johdattelevat luonnollisesti Halloweenin keskeiseen aihepiiriin, kauhuun. Tilaisuuden aloittaa FT Tuomas Hovi lyhyellä esityksellä Halloweenin historiallisesta taustasta, sen muotoutumisesta nykyaikaiseksi kalendaarijuhlaksi ja kotiutumisesta suomalaiseen kulttuuriin.

Luennoitsijoista ensimmäisenä esiintyy FM Satumaarit Myllyniemi, jonka aiheena ovat sota-ajan yliluonnolliset kokemukset. Toinen maailmansota mullisti suomalaisten elämän ja herkisti arjen ylittäville kokemuksille. Kokemuskertomukset yliluonnollisesta sodasta ovat enteitä, aavistuksia ja näkyjä, ja ne liittyvät omaan, läheisen ihmisen ja Suomen kohtaloon. Eniten kokemuksia on toisilleen rakkaiden ihmisten välisistä yhteyksistä, jotka ovat kuin näkymättömiä lankoja sotarintamien ja kotirintaman välillä. Kulttuuriperintönä ihmisten välinen kokemusten ja tunteiden jakaminen ja yhteys toteutuu uudelleen. Syntyy tarinankerrontaa ja eläytymistä, kauhua ja lumoutumista.

FT Jaakko Närvän aiheena ovat myös ufo-olennoiksi kutsutut humanoidit. Avaruutta ja sen olentoja koskevilla tulkinnoilla ja tuntemuksilla on yhteiskunnassamme näkyvä, vahva ja inspiroiva merkitys. Ufoperinteen humanoidit voidaan tulkita oman ihmisyytemme kuviksi ja avaajiksi, eräänlaisiksi versioiksi meistä.

FT Minna Opas vie esityksessään kuulijat Amazonian sademetsään alkuperäiskansojen pariin. Sademetsän kansojen arkea värittävät noituudesta johtuvat sairastumiset ja noituussyytökset sekä ajoittaiset vainajasielujen vierailut elävien parissa. Arjessaan alkuperäiskansat ovat myös jatkuvasti tekemisissä erilaisten kasvien ja eläinten henkien kanssa.

Luennon lopuksi julkistetaan oppiaineen uusi kirja HIRVITYKSIÄ, HAAMUJA JA HENKIOPPAITA. Kirjoituksia uskomusolennoista (toim. Pasi Enges & Kirsi Hänninen, Folkloristiikan julkaisuja 5). Teos tutustuttaa lukijan erilaisiin vanhan ja nykypäivän kansanuskon ja populaarikulttuurin uskonvaraisiin olentoihin sekä niiden moninaisiin merkityksiin kulttuurissamme. Kokoelman artikkeleissa tarkastelun kohteet vaihtelevat jättiläisistä, maahisista ja kansanperinteen pirusta vainajaolentoihin, enkeleihin ja humanoideihin sekä nykypäivän tulkintoihin ihmissusista, vampyyreista, zombeista ja yksisarvisista, ja yrityksiin luoda keinotekoisia, ihmistä muistuttava olentoja.

> Kirjan kansi (pdf)

Luotu 28.10.2019 | Muokattu 28.10.2019