Nuoren tutkijan immunologia-alan palkinto Carlos Rogerio Figueiredolle

04.09.2024

InFLAMES-ryhmänohjaaja, dosentti Carlos Rogerio Figueiredo Turun yliopistosta on saanut Skandinavian Immunologiyhdistyksen nuoren tutkijan palkinnon. Palkinto julkistettiin Euroopan Immunologiyhdistyksen kokouksessa Dublinissa 3. syyskuuta 2024.

Carlos Rogerio Figueiredo.

Kuvaaja/Tekijä

Esko Keski-Oja

Skandinavian Immunologiyhdistyksen nuoren tutkijan palkinto myönnetään korkeatasoisesta immunologisesta tutkimuksesta ja immunologian alan edistämisestä.

Carlos Rogerio Figueiredo on Suomen Akatemian akatemiatutkija. Hän johtaa Turun yliopiston lääketieteellisessä tiedekunnassa immuno-onkologian tutkimusryhmää (Medical Immuno-Oncology Group, MIORG), joka on affilioitunut myös Turun biotiedekeskukseen. Figueiredo ryhmineen tutkii, miten syöpä väistää ihmisen immuunijärjestelmän ja tekee taudista siten vastustuskykyisen immunoterapioita vastaan.

Immunoterapiat ovat syöpähoitoja, joissa ei pyritä tuhoamaan suoraan syöpäsoluja, vaan herättämään elimistön oma puolustusjärjestelmä eli immuunipuolustus taistelemaan syöpää vastaan. Syistä, jotka ovat vielä epäselviä, osa potilaista ei hyödy immunoterapioista.

Figueiredo kehittää menetelmiä, joilla voidaan ennustaa, ketkä potilaista eivät todennäköisesti reagoi immunoterapioihin ja toisaalta tunnistaa ne potilaat, jotka saavat hoidoista apua. Tutkimuksesta syntyvät uudet ennustamisen työkalut voivat auttaa lääkäreitä tekemään päätöksiä, kun he valitsevat potilaita immunoterapioihin.

Figueiredon ryhmä selvittää myös, minkälaisia syövän resistenssimekanismit ovat ja kehittää uusia rationaalisia yhdistelmähoitoja, joilla resistenssi voidaan voittaa. Tavoitteena on löytää vaihtoehtoisia hoitomuotoja, jotka voivat hyödyttää kaikkia syöpäpotilaita.

Palkinto luovutetaan Figueiredolle ensi vuonna Pohjoismaisen Immunologiyhdistyksen konferenssissa Tukholmassa, jonne hänet kutsutaan myös luennoitsijaksi.

InFLAMES on Turun yliopiston ja Åbo Akademin yhteinen lippulaivahanke. Se tähtää uusien lääkekehityskohteiden tunnistamiseen ja lääkekehitykseen yhdessä biotekniikka- ja lääkeyritysten kanssa. Lippulaiva edistää myös diagnostiikkaa, jolla potilaille voidaan räätälöidä sopivat täsmähoidot. InFLAMES on osa Suomen Akatemian lippulaivaohjelmaa.

Luotu 04.09.2024 | Muokattu 04.09.2024