Mediakutsu: Digital Futures -seminaari 10.10.: Miten digitalisaatio muuttaa tiedettä ja yhteiskuntaa?

07.10.2019

Digitalisaatio ja digitaalisuus muuttavat yhteiskuntaa paitsi luomalla uusia mahdollisuuksia myös tuhoamalla olemassa olevia rakenteita ja toimintamalleja. Digitaaliset tulevaisuudet, joka on yksi Turun yliopiston tutkimuksen temaattisista kokonaisuuksista, järjestää 10.10. monitieteisen seminaarin, jossa kysytään, miten digitalisaatio muuttaa tiedettä ja yhteiskuntaa. Median edustajat ovat tervetulleet seminaariin!

Seminaarin aikana kuullaan esityksiä ja keskustellaan digitalisaation vaikutuksista tutkimuksen tekemiselle, tutkimusmenetelmille ja yhteiskunnalle. Turun yliopiston tutkijoiden lisäksi paikalla on sidosryhmien edustajia yrityksistä ja julkishallinnosta.

Tilaisuudessa professori Juha Lavapuro (Turun yliopisto) ja oikeuskansleri Tuomas Pöysti (Oikeusvirasto) perehtyvät päätöksenteon automatisointiin, apulaisprofessori Niina Käyhkö (Turun yliopisto) ja professori Juha Oksanen (Paikkatietokeskus) pohtivat paikkatiedon merkitystä yhteiskunnallisten ilmiöiden tulkitsemisessa ja apulaisprofessori Pekka Taimen (Turun yliopisto) sekä tutkimusylilääkäri Päivi Rautava (Tyks) paneutuvat digitaalisuuden vaikutuksiin lääkärintyössä. Apulaisprofessori Matti Mäntymäki (Turun yliopisto) ja hallituksen puheenjohtaja Teemu Birkstedt (Saidot.ai) keskustelevat tekoälyn läpinäkyvyydestä.

Esityksiä seuraa posterinäyttely, jonka ohessa on tarjolla lounasta. Posterinäyttelyyn osallistuu yli 20 tutkijaa eri tieteenaloilta. Seminaarin yhteydessä järjestetään työpaja kestävästä algoritmitaloudesta, jossa käsitellään esimerkiksi algoritmien voimaa alustataloudessa ja algoritmista tiedontuotantoa sekä työpaja tutkimusdatan hallinnasta.

Tilaisuus järjestetään Turun kauppakorkeakoulussa (Elovena-sali, Rehtorinpellonkatu 3, 20500 Turku) torstaina 10.10.2019 kello 9.30–12. Tilaisuuden ohjelma löytyy osoitteesta http://digitalfutures.fi/digital-futures-seminar/

Luotu 07.10.2019 | Muokattu 07.10.2019