Kaupunginteatterin Tieteen lavan ensimmäisenä aiheena identiteetti – seuraavana muistisairaudet

22.10.2024

Turun yliopisto ja Turun Kaupunginteatteri käynnistävät kaikille avoimen Tieteen lava -keskustelusarjan teatterin yleisölämpiössä perjantaina 25.10.2024.

Syksyn aikana lavalle nousee Turun yliopiston tutkijoita keskustelemaan näytelmien innoittamista teemoista teatterin taiteellisen johtajan Mikko Koukin johdatuksella.

Turun Kaupunginteatterin yleisölämpiössä toteutettavat Tieteen lavan keskustelut ovat kaikille avoimia ja maksuttomia. Keskustelut kestävät noin 45 minuuttia. Keskusteluja voi seurata myös suorana lähetyksenä Turun Kaupunginteatterin Facebook-kanavalta.

Perjantaina 25.10. klo 17 yleisölämpiössä aiheena on identiteetti. Teema on Pajtim Statovcin Tiranan sydän -draaman innoittama. Kirjallisuustieteen dosentti Riitta Jytilä, käytännöllisen filosofian apulaisprofessori Polaris Koi ja historiallis-yhteiskunnallisen kasvatuksen professori Jan Löfström keskustelevat teemasta muun muassa etnisyyden, seksuaalisuuden sekä yhteiskunnallisen aseman näkökulmasta.

Tiranan sydämessä itseäni kiinnostaa identiteetin yhteys muistamiseen: miten menneisyys määrittää sitä keitä olemme? Miten traumaattisten kokemusten, kuten sodan, köyhyyden ja väkivallan varjoista voi rakentaa polkuja tulevaisuuteen, Jytilä kysyy.

– Filosofian näkökulmasta on kiinnostavaa pohtia sitä, miksi tietyt identiteetin muutokset ovat silmissämme luonnollisia, kun taas toiset herättävät ihmetystä, jopa paheksuntaa, Koi toteaa.

– Kun kulttuurisia identiteetin rakennuspuita on tarjolla aikaisempaa enemmän muun muassa median kautta ja muuttoliikkeiden myötä, identiteetit moninaistuvat. Ennen tärkeiden etnisten ja uskonnollisten tekijöiden rinnalle nousevat esimerkiksi vaikkapa sukupuoleen ja seksuaalisuuteen liittyvät määrittelyt, Löfström sanoo.

Torstaina 28.11. Florian Zellerin näytelmän Isä innoittamana Tieteen lavalle nousevat kokeellisen neurogeriatrian dosentti Laura Ekblad, hoitotieteen professori Riitta Suhonen ja psykologian yliopistonlehtori Ari Kaukiainen. He keskustelevat muistisairauksista sairastuneen ja läheisten näkökulmasta.

Kuva: Turun kaupunginteatteri / Wellu Hämäläinen

Lisätietoja:

> 10.9. julkaistu tiedote, jossa taiteellisen johtajan Mikko Koukin ja yliopiston viestintäjohtaja Anne Paasin sitaatit

Turun yliopiston viestintäjohtaja Anne Paasi, anne.paasi@utu.fi, 040 735 4858

Turun Kaupunginteatterin taiteellinen johtaja Mikko Kouki, mikko.kouki@tkteatteri.fi, 040 555 9230

Luotu 22.10.2024 | Muokattu 22.10.2024