Brita
Somerkoski
Senior Researcher, Department of Teacher Education (Rauma)
Adjunct Professor, phD (Education)
Links
Areas of expertise
school safety
gender equality
well-being
injury prevention
safety promotion
safe communities
digital applications
curriculum research
multi-culturality
Biography
I started my professional career in elementary school as a class teacher. My PhD (Education) was about youth acting against norms and especially juvenile firesetting. After my PhD I have been working at the Injury Prevention Unit in the National Institute for Health and Welfare, Rescue College of Finland, and in the University of Tampere. Currently I work as adjunct professor in the Department of Teacher Education.
At the moment I am involved with the KIDISAFE program at the Department of Teacher Education Rauma. This program aims at developing a safety and security culture for early childhood education in Pikkunorssi kindergarten.
Publications
Reflections on social learning environment and 21st century learning skills (2024)
International Journal of Telemedicine and Clinical Practices
(Vertaisarvioitu alkuperäisartikkeli tai data-artikkeli tieteellisessä aikakauslehdessä (A1))
ONNI on turvallinen koulu 2022–2024 : Hankkeen loppuraportti (2024)
(D4 Julkaistu kehittämis- tai tutkimusraportti tai -selvitys )Safety competence promotion in secondary education – A case of the Finnish NouHätä! Programme (2024)
Heliyon
(Vertaisarvioitu alkuperäisartikkeli tai data-artikkeli tieteellisessä aikakauslehdessä (A1))
Human Factors and Pedagogic Principles to Design a Fire-Safety Pedagogic Game (2024)
International Conference on Applied Human Factors and Ergonomics and the Affiliated Conferences, Applied human factors and ergonomics international
(A4 Vertaisarvioitu artikkeli konferenssijulkaisussa)
Turvallisuuskulttuurin itsearviointimalli tekee turvallisuudesta näkyvää ja yhteistä (2023)
Sirius
(Artikkeli ammattilehdessä tai kirjoitus ammatillisessa blogissa (D1))
Miten tehdään turvallinen koulu? (2023)
Kas!-blogi
(Yleistajuinen artikkeli tai blogikirjoitus (E1))
Students of an International Degree Programme Go Local : Exploring the Interactions as Reflected by Friendship Families (2023)
Ethnologia Fennica : Finnish Studies in Ethnology
(Vertaisarvioitu alkuperäisartikkeli tai data-artikkeli tieteellisessä aikakauslehdessä (A1))
Student teachers’ experiences of practical training in a foreign culture (2023)
Reflective Practice
(A1 Vertaisarvioitu alkuperäisartikkeli tieteellisessä lehdessä )
ONNI-hankkeessa luodaan ratkaisuja oppilaitosturvallisuuden kehittämiseen (2023)
Turun yliopiston blogi
(O2 Muu julkaisu )
Tuurilla vai taidolla? – Turvallisuusjohtaminen perusopetuksen koulujen omatoimisen varautumisen arvioinnin (OVA) perusteella. (2023)
Palotutkimuksen päivät 2023, Pelastustieto: Palotutkimuksen päivät -erikoisnumero
(Artikkeli ammattilehdessä tai kirjoitus ammatillisessa blogissa (D1))