Kestävän tulevaisuuden rakentamiseen osallistuminen vaatii yksilöltä ja yhteisöiltä kokonaisvaltaista suhdetta tulevaisuuteen. Tulevaisuusajattelu ja tulevaisuusoppiminen edistävät yksilön valmiutta kohdata erilaisia tulevaisuuksia ja toimia niissä sekä vaikuttaa tulevaisuuden muotoutumiseen. Tulevaisuuteen liittyvien käsitysten, oletusten ja arvojen kriittinen tarkastelu sekä yhteisöllisyys ja vastuullisuus ovat tärkeä osa tulevaisuustietoista kulttuuria ja oppimista.
Tutkimus- ja kehitystyömme keskeisiä teemoja ovat tulevaisuustietoisuus, tulevaisuusoppiminen ja -ohjaus sekä tulevaisuuslukutaito. Tuotamme myös selvityksiä ja fasililitoimme tulevaisuusprosesseja, jotka liittyvät tulevaisuuden osaamisiin ja koulutuksen muutostarpeisiin. Menetelminä käytämme mm. tulevaisuuskuvia ja -verstaita, skenaarioita, kyselyitä ja haastatteluja sekä tulevaisuusohjauksen menetelmiä. Osallistavat prosessit ja menetelmät ovat keskeinen osa kehittämistyötämme.
Käynnissä olevat tutkimus- ja kehittämishankkeet:
Access to modern energy services has direct implications on every aspect of sustainable development. Lesotho is one of the world's Least Developed Countries (LDC) where many households do not have access to electricity (less than 50% have access to electricity, roughly 10% in rural areas 2019). In the electrified areas, the demand for electricity is growing at a fast pace, but the supply has not been able to catch up. Lesotho has an abundance of techno-economically exploitable renewable energy resources such as hydro, solar and wind.
Application of renewable energy resources and adoption of energy efficiency measures can provide sustainable energy solutions and reduce the effect of increasing energy demand on greenhouse gas emissions. One of the major barriers hindering sustainable energy use and production in Lesotho is the lack of knowledgeable and skillful human resources.
The collaboration project DEPLOY is carried out between the National University of Lesotho (NUL), University of Turku (UTU) and Aalto University (AU).
The main objectives of the project are to enhance internationalization activities between partner universities and to engage in capacity building at NUL to develop the quality of futures resilient sustainable energy education through the training of trainers approach.
Project activities focus on
- developing sustainable energy study content from a holistic perspective that incorporates supply and demand side considerations with a systemic lens;
- improving pedagogical expertise for the provision of high-quality, problem-based and digital sustainable energy education; and (3) enhancing internationalization activities, enabling the formation of long-term partnerships between NUL, UTU and AU through student and staff mobilities, research collaboration and networking.
The project also aims to disseminate and promote thematic knowledge on sustainable energy to industry, public sector, and to civil society, building a foundation for long-lasting collaboration between all major stakeholders.
An overarching challenge that the project addresses is the existential risk imposed by climate change. By promoting futures-resilient sustainable energy education in Lesotho and the internationalization between universities focusing on sustainable energy issues, the project addresses local educational needs, influences growth of green jobs in the sustainable energy sector and promotes mitigation responses to climate change
Funding: Finnish National Agency for Education EDUFI, 2022-2023
Further information: Osku Haapasaari
Futures Literacy in Teacher and Professional Education in the Nordics (FLiTaPE) on pohjoismaisten tulevaisuus- ja koulutuslaitosten yhteishanke, jossa kehitetään ja testataan tuleville opettajille ja koulutusalan ammattilaisille suunnattu koulutusmoduuli. Moduuli tarjoaa teoreettista ymmärrystä ja käytännön taitoja edistää tulevaisuuslukutaitoa opiskelijoiden ja koulutusalan ammattilaisten keskuudessa.
Tulevaisuuslukutaito välttämättömänä taitona
UNESCOn lanseeraama käsite tulevaisuuslukutaito tarkoittaa kykyä ymmärtää, miten tulevaisuuden kuvat vaikuttavat nykyhetken käsityksiimme, sekä kykyä luoda uusia kuvia mahdollisista tulevaisuuksista vaihtoehtoisten toimintatapojen tutkimiseksi.
Ennennäkemättömien globaalien kriisien edessä tulevaisuuslukutaito on noussut välttämättömäksi taidoksi. Ihmiskunnan tulevaisuus riippuu tänään tekemistämme päätöksistä, ja tulevaisuuslukutaito antaa meille mahdollisuuden haastaa vallitsevat "business as usual" -narratiivit, luoda vaihtoehtoisia tulevaisuuden näkymiä ja löytää uusia toimintamahdollisuuksia kohti aidosti kestävää yhteiskuntaa.
Kansainväliset tutkimukset osoittavat, että tulevaisuuslukutaitokoulutus stimuloi mielikuvitusta, lisää monitieteellisyyttä ja luo optimismia, uusia näkökulmia ja uusia toiminnan muotoja. Tulevaisuuslukutaidon opetus on vielä uutta Pohjoismaissa. Tämä hanke pyrkii edistämään tulevaisuuslukutaitokoulutusta, tuomalla yhteen kolme tulevaisuuteen suuntautunutta organisaatiota sekä kaksi korkeakoulua, jotka kaikki ovat johtavia toimijoita omalla alallaan ja maassaan.
Hankepartnerit:
- Fremtenkt, Norja (koordinaattori)
- Copenhagen Institute for Futures Studies (CIFS), Tanska
- Tulevaisuuden tutkimuskeskus, Turun yliopisto
- NLA Høgskolen, Norja
- VIA University College, Tanska
Vuoden mittainen Nordplus Horizontal -rahoitteinen hanke on päättyy kesäkuussa 2025.
Lisätietoja: Sari Miettinen, Tulevaisuuden tutkimuskeskus
Erasmus+ -hankkeen "THE BIG GAME: Immersive and Multidisciplinary STEM Learning through A Cooperative Story-Driven Digital Game 2021–2024" peruslähtökohtana on Euroopan laajuisesti tunnistettu tarve STEM-opetuksen kehittämiseen (STEM = Science, Technology, Engineering, Mathematics).
Hanke tuo 11–16-vuotiaiden nuorten STEM-opetukseen opetusmallin, jossa ratkotaan ympäristöongelmia pelillisyyden ja digitaalisen tarinankerronnan keinoin. Toisena keskeisenä teemana ja tavoitteena on digitaalisen murroksen edistäminen kouluissa tukemalla sekä opettajien että oppilaiden monipuolisia digitaitoja.
Lisätietoja: Mikko Grönlund, Tulevaisuuden tutkimuskeskus
Erasmus+ -kumppanuushankkkeen Inclusive Digital Learning (Dig-2-Inc) tavoitteena on parantaa toisen asteen koulutuksessa opiskelevien, ammattikorkeakoulussa opiskelevien, yliopistoon hakevien ja yliopisto-opintojaan käynnistävien opiskelijoiden akateemisia taitoja.
Hankkeessa torjutaan alhaisessa sosioekonomisessa asemassa olevien opiskelijoiden eriarvoisuutta kehittämällä opiskelijoiden akateemisia taitoja, sujuvoittaa korkeakouluopintoja sekä vähentää opintojen keskeyttämistä. Kansainvälisessä hankkeessa on mukana partnereita Romaniasta, Bulgariasta, Italiasta ja Saksasta
Lisätietoja: Mikko Grönlund, Tulevaisuuden tutkimuskeskus
LETSEMA strengthens the sustainable energy ecosystem in Lesotho, combining perspectives from higher education and vocational education in a cross-sectoral fashion. Project activities focus on (1) developing institutional capacities in management, administration, monitoring and evaluation, (2) improving equitable access to digital and high quality learning opportunities and (3) enhancing the capacities to provide high quality experiential and hands-on learning opportunities in the field of sustainable energy.
Project is a Erasmus+ Capacity Building in Higher Education project. It is a collaborative effort implemented by a consortium between National University of Lesotho, Bethel Business and Community Development Centre, Finland Futures Research Centre and Linnaeus University.
Project is carried out during 1.7.2023-30.6.2026.
Further information: Osku Haapasaari & Mika Korkeakoski, FFRC
Professional Noticing to Improve Entrepreneurship Education (PROMISE) -hanke pyrkii käsittelemään laajamittaisen yrittäjähenkisen asenteen istuttamista korkeakouluopiskelijoihin. Tämä siirtyminen olennaisen pehmeiden taitojen opettamiseen on tärkeää epävarmoilla työmarkkinoilla ja yhteiskunnallisissa muutoksissa. Ammatillinen huomioiminen (professional noticing) voi olla osana yrittäjyystaitojen kehittämistä ja auttaa opiskelijoita soveltamaan oppimaansa käytännön tilanteissa.
PROMISE-hankkeessa kehitetään pedagogiikkaa, jonka avulla yliopisto-opettajat voivat tukea opiskelijoiden valmentautumista erilaisiin työelämän ammatillisiin tilanteisiin. Professional Noticing -pedagogiikkaa koskevassa tutkimuksessa puhutaan suomeksi ammatillisen huomioimisen käyttämisestä opetuksessa. Käsite tarkoittaakin harjaantumista ammatillisissa tilanteissa toimimiseen, ja merkityksellisten ja tärkeiden asioiden havaitsemiseen. Sovelluskohteena hankkeessa on yrittäjyysopetus. PROMISE edistää koulutuksen työelämäorientaatiota ja tukee opiskelijoiden kasvua asiantuntijoiksi.
Turun yliopisto koordinoi joulukuussa 2022 käynnistynyttä kolmevuotista hanketta, jossa mukana ovat
- Universidad Complutense Madrid, Espanja,
- Universität für Weiterbildung Krems, Itävalta,
- European University Continuing Education Network, Espanja,
- European E-Learning Institute, Tanska, ja
- Momentum, Irlanti.
Hanketta rahoittaa Europaan Unionin Erasmus+ -ohjelma (KA220-HED - Cooperation partnerships in higher education).
Lisätietoja: Ira Ahokas
Hankkeen verkkosivu: https://professionalnoticing.eu/
Sustainability and Climate Change Education in Sri Lanka for Systems Change and Futures Literacy (SUCCESSFUL) supports Sri Lankan universities in building climate resilience and meeting the challenges posed by the increased pace of social, technological and political change.
The project partnership fosters the development of quality climate education, facilitating Sri Lanka’s responses to climate and sustainability challenges of the future.
Project is a Erasmus+ Capacity Building in Higher Education project. It is a collaborative effort implemented by a consortium between two Sri Lankan universities and two universities from the European Union. Project is carried out during 1.1.2023-31.12.2025.
Further information: Mika Korkeakoski & Osku Haapasaari, FFRC
Muuttuvassa maailmassa nykyiset ja tulevat ammattilaiset tarvitsevat vahvaa osaamisidentiteettiä, tulevaisuustaitoja sekä proaktiivisuutta itselle merkityksellisen tulevaisuuden saavuttamiseksi. Tutkimusten mukaan nuoret kaipaavat koulutukseen ja ammatinvalintaan liittyen päätösten tueksi yhä monipuolisempaa tietoa, mutta ennen kaikkea myös kokemusta eri aloista ja tehtävistä.
Tulevaisuusloikka -hankkeen tavoitteena on lisätä toisen asteen opetus- ja ohjaushenkilöstön ymmärrystä tulevaisuuden työelämästä, muutoksista, mahdollisista urapoluista ja työelämässä tarvittavista valmiuksista.
Hankkeessa jalostetaan ja testataan yhdessä opettajien ja ohjaajien kanssa uudenlaisia osaamisen kehittämisen ja osallistumisen tapoja, joita tarvitaan jatko-opinnoissa ja tulevassa työelämässä.
Lisäksi hanke tuottaa ja kokoaa oppilaitosten ja työnantajien käyttöön tietoa tulevaisuuden työelämästä, osaamistarpeista sekä uusista alueellisista työelämäyhteyksistä Kainuussa, Lapissa ja Pohjois-Pohjanmaalla.
Hanketta koordinoi Oulun Ammattikorkeakoulu ja muina toteuttajina ovat Turun yliopiston tulevaisuuden tutkimuskeskus, Lapin yliopisto ja Kajaanin Ammattikorkeakoulu
Kesto: 1.6.2023–31.5.2026
Rahoitus: Uudistuva ja osaava Suomi 2021–2027 EU:n alue- ja rakennepolitiikan ohjelma, Euroopan sosiaalirahasto plus (ESR+) / Pohjois-Pohjanmaan elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus
Lisätietoja: Johanna Ollila ja Sari Miettinen
Tulevaisuuspaja – tulevaisuustyöskentelyllä kohti osallisuutta -hanke toteutetaan Lahden Diakonialaitoksen (DILA) ja Turun yliopiston Tulevaisuuden tutkimuskeskuksen yhteistyönä. Hankkeen taustalla on selkeä, tilastotiedoista nouseva tarve lahtelaisten nuorten yhteiskuntaosallisuuden ja hyvinvoinnin lisäämiseen. Tilastotietojen lisäksi nuorten osattomuus, syrjäytyminen ja pahoinvointi näkyvät selkeästi Lahden katukuvassa.
Hankkeessa kehitetään tulevaisuupaja-työskentelymalli, joka tukee alle 29-vuotiaiden nuorten elämänhallintaa ja hyvinvointia sekä tavoitteellisesti poluttaa nuoria osallisuuspalveluiden piiriin. Tulevaisuuspaja perustuu Tulevaisuuden tutkimuskeskuksen tulevaisuustyöskentelymalleihin, joita edelleen kehitetään ja pilotoidaan hankkeessa nuorten yksilö- ja ryhmämenetelmäksi.
Hanketta rahoittaa Etelä-Suomen aluehallintovirasto 1.1.2022–31.12.2024 välisenä aikana ja sen koordinaattorina toimii Lahden diakoniasäätiö.
Lisätietoja: Johanna Ollila, Tulevaisuuden tutkimuskeskus
Tulevaisuustietoisuus pulpahtaa esiin monen tulevaisuudentutkijan puheessa, mutta mitä tuo käsite oikeastaan tarkoittaa? Minkälainen on tulevaisuustietoinen ihminen tai organisaatio?
Lisätietoja: Sanna Ahvenharju & Matti Minkkinen
REFORD-hanke viittaa tutkimukseen perustuvaan ja tulevaisuuteen suuntautuneen opettajankoulutuksen kehittämiseen sekä opetussuunnitelmien tarkistamiseen Nairobin yliopistossa ja Strathmoren yliopistossa Nairobissa, Keniassa. Hankkeen tavoitteena on edesauttaa opiskelijoita hankkimaan muuttuvassa työelämässä ja työmarkkinoilla tarvittavia taitoja.
Vuonna 2017 Keniassa muutettiin perusopetukseen opetussuunnitelmaa. Ehdotetun hankkeen puitteissa tehtävä työ pyrkii tukemaan opetussuunnitelmien suunnittelua, auttaa parantamaan opettajien koulutusohjelmien laatua ja vahvistaa korkeakoulujen valmiuksia uuden opetussuunnitelman jalkauttamiseen.
Tulevaisuushorisontti muuttuu jatkuvasti ja koulutuksen Globaalissa Etelässä on täytettävä myös kestävyyden toiveet. Jotta kestävän kehityksen tavoite 4 (SDG 4) voidaan saavuttaa, koulutusrakenteiden on tarjottava pätevyyksiä, malleja ja tulevaisuuteen suuntautuva ajattelutapa, joka tukee elämää tällä vuosisadalla.
Tämä hanke sai kevään 2022 GINTL-projektirahoituksen rahoituksen Helsingin yliopistolta.
Lisätietoja: Joni Karjalainen