Problem-based Pedagogies for Renewable Energy and Energy Efficiency Education in Lesotho (PROPEL)
Modernien energiapalveluiden saatavuudella on suora vaikutus lukuisiin kestävän kehityksen mittareihin. Lesotho on YK:n mittareilla yksi vähiten kehittyneistä maista, ja siellä monilla kotitalouksilla ei ole sähköä (alle 50 % sähköistysaste, noin 10 % maaseudulla v. 2019). Niillä alueilla, joilla sähköä on saatavilla, sähkön kulutus kasvaa vauhdilla, johon tarjonta ei pysty vastaamaan. Lesothossa on kuitenkin runsaasti potentiaalia vesi-, tuuli- ja aurinkovoiman tuotantoon.
Uusiutuvien energianlähteiden käytön lisääminen ja hyötysuhteen parantaminen voivat mahdollistaa kestävät energiaratkaisut ja vähentää sähkönkulutuksen kasvun vaikutusta kasvihuonepäästöjen määrään. Yksi suurimmista esteistä kestävälle energiankäytölle ja tuotannolle Lesothossa on osaavan työvoiman saatavuus.
PROPEL on Lesothon kansallisen yliopiston (NUL), Turun yliopiston (UTU) ja Aalto-yliopiston yhteistyöhanke. PROPEL:n päätavoitteita ovat kansainvälistymisen edistäminen ja Lesothon kansallisen yliopiston kapasiteetin vahvistaminen, erityisesti suhteessa tulevaisuusresilienttiin kestävän energian koulutukseen. PROPEL-hankkeessa käytetään trainer of trainers-metodologiaa vahvistamaan korkeakouluhenkilöstön kestävään energiatuotantoon ja -kulutukseen liittyvää osaamista ongelmalähtöisen pedagogiikan, verkko-oppimisen ja monimuoto-opetuksen kautta. Hanke tukee Lesothon kansallisen yliopiston MSc in Sustainable Energy-ohjelmaa ja sen oppimistuloksia niin kontakti- kuin verkko-opetuksessakin.
Hankkeen toiminnot keskittyvät
- Kestäviin energiaratkaisuihin liittyvään opetussisältöön, joka käyttää holistista ja systeemistä näkökulmaa, joka yhdistää kysynnän ja tarjonnan keskeiset kysymykset.
- Korkealaatuisen ongelmalähtöisen ja digitaalisen kestävän energiakoulutuksen toimittamisen mahdollistamiseen pedagogisen osaamisen vahvistamisen avulla; sekä
- Kansainvälistymistoimintoihin ja pitkäikäisiin kumppanuuksiin NUL:n, UTU:n ja AU:n välille opetus- ja opiskelijavaihdon, tutkimusyhteistyön ja verkostoitumisen avulla.
PROPEL pyrkii myös luomaan työelämäkontakteja, vieden tietoa hankkeen tuloksista ja temaattista osaamista teollisuuteen, julkiselle sektorille ja kansalaisyhteisöihin pitkäikäisen yhteistyöpohjan rakentamiseksi.
PROPEL on osa Turun yliopiston toimia ilmastonmuutokseen reagoimisessa. Tukemalla tulevaisuusresilienttiä kestävän energian koulutusta Lesothossa ja yliopistojen välistä kansainvälistä yhteistyötä kestävän energian saralla hanke tukee sekä paikallisia koulutustarpeita, että vaikuttaa vihreiden työpaikkojen syntyyn ja ilmastonmuutoksen hillitsemiseen.
Tutkimus on osa Team Finland Knowledge -ohjelman rahoitusta ja toteuteaan 31.12.2024 mennessä.
Lisätietoja: Osku Haapasaari