Suomen kielen opiskelumahdollisuudet kansainväliselle henkilöstölle ja vieraileville tutkijoille

Kun työskentelet Turun yliopistossa, sinulle on tarjolla monipuoliset ja laadukkaat mahdollisuudet suomen kielen oppimiseen!

S2 sitaatti Yigit
On the Finnish language course, everything was taught in a very accessible and understandable way. In Finland, many people speak English and you can get by without Finnish, but learning it gives you information that you wouldn’t get otherwise.
Yiğit Ömür
vieraileva tutkija Turun yliopistossa

Turun yliopisto kannustaa kansainvälistä henkilöstöä oppimaan suomen kieltä. Suomen kielen taito voi laajentaa työmahdollisuuksiasi ja helpottaa kotoutumista Suomeen. Kun opiskelet suomea Turun yliopistossa, opit samalla kiinnostavia puolia paikallisesta kulttuurista ja yhteiskunnasta.

Suomen kielen opinnot saa sisällyttää vuosityöaikaan. Esimerkiksi vuosittaisen kehityskeskustelun yhteydessä on hyvä ottaa esihenkilön kanssa puheeksi, miten voit kehittää suomen kielen taitoasi.

Voit aloittaa suomen opinnot henkilöstölle räätälöidyillä suomen kursseilla. Katso opinto-oppaasta lisätietoa henkilöstön kieli- ja viestintäopinnoista. Ilmoittautuminen kursseille tapahtuu Konstassa (vaatii kirjautumisen). Myös Turun yliopiston apurahatutkijat ja vierailevat tutkijat ovat tervetulleita henkilöstökursseille. Suomen kurssit ovat mainio tilaisuus verkostoitua Turun yliopistossa omaa yksikköä laajemmin!

Kuva henkilöstön suomen kielen opintopolusta 24-27. Samat tiedot saatavissa opinto-oppaassa.

Henkilöstökurssien jälkeen voit jatkaa suomen opintojasi maksuttomalla erillisopinto-oikeudella Kieli- ja viestintäopintojen keskuksessa (Kievi) B1-tasolle asti. Erillisopinto-oikeus myönnetään, mikäli opetus- ja tilaresurssit sen sallivat.

Näiden kurssien jälkeen voit edelleen jatkaa opintojasi Suomen kielen ja kulttuurin (ei-äidinkielisille) sivuaineopinnoissa. Suomen kielen ja kulttuurin kursseilla syvennetään suomen kielen rakenteen tuntemusta, tutustutaan esimerkiksi suomen kielen variaatioon sekä vahvistetaan kirjallista ja suullista kielitaitoa. Lisäksi kursseilla perehdytään suomalaiseen kulttuuriin ja yhteiskuntaan. Voit suorittaa sivuainekokonaisuuden tai valita yksittäisiä kursseja tarpeidesi ja kiinnostuksesi mukaan.

Tukea kieliopintoihin voit saada myös SIMHE-palveluista (Supporting Immigrants in Higher Education). Turun yliopiston SIMHE-palvelut tarjoaa koulutus- ja uraohjausta maahanmuuttajien korkeakoulutukseen, tutkintojen tunnustamiseen ja työelämään liittyvissä kysymyksissä. Lisäksi SIMHE-palveluihin kuuluu suomen kielen pienryhmä- ja yksilöopetusta sekä työnhaku- ja kielitutkintovalmennuksia suomeksi.

Jos et tiedä, millä tasolla suomen kielen taitosi tällä hetkellä on, voit tehdä taitotasotestin Kielibuustin sivuilla. Kielibuustin sivuilta löytyy myös lisää tietoa Eurooppalaisesta viitekehyksestä ja kielitaitotaisoista.

Kun työskentelet Turun yliopistossa, voit myös varata ohjausajan suomen kielen opettajalle Asiosta (valitse Kieli- ja viestintäopintojen keskus) tai SIMHE-ohjaajalle Asiosta  ja suunnitella suomen kielen opintopolkuasi opettajan kanssa. Myös korkeakoulutetut ja korkeakoulukelpoiset poulisot voivat varata ajan SIMHE-ohjaukseen.

Suomen kielen opettavat antavat ohjausta myös joka keskiviikko Suomi-päivystyksessä (syksyllä 2024 viikot 34-50, poislukien viikko 42) kello 13-14 Agoran toisessa kerroksessa Kieli- ja viestintäopintojen keskuksen aulassa. Voit tulla ilman ajanvarausta tai lähettää kysymyksesi etukäteen tiedoksi osoitteeseen finnishkievi@utu.fi.

Tutustu myös alempaa sivulta löytyviin yliopiston ja Turun kaupungin tarjoamiin vapaa-ajan suomenoppimismahdollisuuksiin! Ehkä haluat harjoitella suomea kieli-illoissa tai löytää turkulaisen ystävän?

Vapaa-ajan suomen kielen opiskelumahdollisuuksia

Kieli- ja kulttuuritandem

Tandem-opinnoissa saat pariksesi äidinkielisen suomenpuhujan. Lue lisää kieli- ja kulttuuritandemista opinto-oppaasta.

Kansainväliset kieli-illat

Kieli-illat tarjoavat mahdollisuuden tutustua kansainvälisiin opiskelijoihin ja henkilökuntaan sekä uusiin kieliin ja kulttuureihin. Uusien ryhmien aloitustapaamiset ovat aina lukukausien alussa syys- ja tammikuussa. Kieli-iltojen Moodle-sivulta (vaatii kirjautumisen) löydät myös lisää tietoa.

Kielikaveri

Jätä vapaamuotoinen hakemus Kielikaverien Moodle-sivulle (vaatii kirjautumisen) ja etsi itsellesi kielikaveri suomen (tai jonkin muun kielen opiskeluun)!

Turun kaupungin ystävätoiminta

Turun kaupunki järjestää kansainvälistä ystäväpalvelua, jonka kautta voit tavata turkulaisen uuden ystävän. Uudet haut järjestetään lukukausien vaihteissa joulu-tammikuussa ja elo-syyskuussa.