KEKO9001 Kestävän kehityksen integrointi ja hallinta, 10 op

Kestävä kehitys haastaa yksilöt, yhteisöt ja koko yhteiskunnan muuttamaan ajattelu- ja toimintatapojaan. KEKO9001 on pakollinen osa monitieteistä Kestävän kehityksen opintokokonaisuutta KEKOa (25 op), johon on erillinen haku toukokuusta elokuulle.

KEKO9001 on monitieteiseen ryhmätyöskentelyyn perustuva kurssi, joka opettaa opiskelijaa etsimään, yhdistelemään ja soveltamaan tietoa kestävän kehityksen eri näkökulmista. 

Kurssin osaamistavoitteet

Opintojaksolla sovelletaan kestävän kehityksen näkökulmia ja tieteellisiä tiedonhaku- ja tiedontulkintataitoja ajankohtaisten aiheiden analysoimiseen. Opintojaksolla opiskelija oppii:

  • luomaan kollektiivista asiantuntijuutta yhteistyössä eri tiedekuntien opiskelijoiden kanssa kestävän kehityksen kontekstissa.
  • kehittämään uudenlaisia ajattelutapoja, visioita tai utopioita, joita tarvitaan kestävyystransformaatioon eli -murrokseen tähtäävän toimintaan.
  • tuntemaan kestävän kehityksen poliittisena ja normatiivisena käsitteenä sekä toisaalta tieteellisenä tutkimuskohteena
  • tarkastelemaan erilaisia ilmiöitä kriittisesti ja reflektiivisesti ympäristön, hyvinvoinnin, toimeentulon ja ekososiaalisen sivistyksen näkökulmista
  • tunnistamaan riippuvuussuhteita kestävän kehityksen eri näkökulmien välillä
  • johtamaan pienimuotoisen tutkimusprojektin sisällöntuotantoa ja aikatauluja
  • perehtymään yhteen, kestävyyden kannalta ajankohtaiseen ilmiöön syvällisesti
  • hahmottamaan omia ja toisten vahvuuksia asiantuntijana ja ryhmässä toimijana

Kurssin sisältö 

Opintojakso on pakollinen osa tieteidenvälisen Kestävän kehityksen opintokokonaisuutta KEKO:a (25 op).

KEKO9001 on tieteidenväliseen tiimityöskentelyyn perustuva opintojakso. Se tarjoaa opiskelijalle syvällisen kokemuksen kestävän kehityksen eri näkökulmista sekä keskusteluista ja tiedon etsimisestä, yhdistelystä ja soveltamisesta lukuvuoden aikana tutuksi tulevien eri alojen opiskelijoiden kanssa.

Lukuvuoden mittainen opintojakso perustuu tutkivaan oppimiseen pienryhmissä. Opintojakson alkuvaiheessa kullekin ryhmälle annetaan aihe, johon liittyen ryhmä työstää projektitöitä. Luennoilla sekä kurssilukemiston avulla luodaan ymmärrystä kestävän kehityksen eri ulottuvuuksista ja näkökulmista. Ryhmässä määritellään yhdessä kunkin projektityön tutkimuskysymykset, päätetään, miten niihin vastataan, jaetaan tehtävät, etsitään ja luodaan tietoa, keskustellaan ideoista ja löydöksistä sekä työstetään vuoden aikana projektitöitä. 

Toteuttamistavat

Opintojakson alussa opiskelijat jaetaan ryhmiin pääaineidensa perusteella niin, että ryhmistä tulee mahdollisimman monitieteisiä (suomenkielistä tutkintoa tekeville suomenkieliset ryhmät, englanninkielistä tutkintoa tekeville englanninkielinen ryhmä). Kussakin pienryhmässä opiskelee enintään 10 opiskelijaa, joiden tukena toimii kaksi asiantuntijaopettajaa. Näissä ryhmissä toimitaan koko vuoden ajan.

Opintojaksoon kuuluu 4–5 kaikille ryhmille yhteistä englanninkielistä luentoa sekä yhteiset englanninkieliset alku-, väli- ja loppuseminaarit. Ryhmät tapaavat lukuvuoden aikana ohjatusti 9 kertaa, kaksi tuntia kerrallaan. Ohjattuja tapaamisia on kahdenlaisia: Kunkin projektityövaiheen alussa ohjatussa tapaamisessa keskustellaan kestävän kehityksen näkökulmista ja ryhmän projektityöideoista. Jokainen projektityövaihe päättyy ohjattuun tapaamiseen, jossa keskustellaan valmiista projektitöistä ja niiden tekoprosessista.

Projektitöiden sisällön työstäminen tapahtuu itseohjautuvana ryhmätyönä ohjattujen tapaamisten välisinä 4–5 viikon jaksoina noin kerran viikossa tavaten sekä virtuaalisia alustoja hyödyntäen. Jokainen opiskelija on vuorollaan vastuussa ryhmänsä työskentelyn johtamisesta ja keskustelee ryhmän työsuunnitelmasta opettajan kanssa. Johtamisvastuu voidaan toteuttaa pareittain.

Kaikki kurssimateriaali löytyy Moodle-alustalta. Vertaisarvioinnit toteutetaan Webropol-kyselyinä.

Suoritustapa

Opintojakso suoritetaan osallistumalla ryhmätapaamisiin, ryhmien itseohjautuviin tapaamisiin, yhteisiin seminaareihin, luennoille sekä ryhmän projektitöiden tekemiseen.  Projektitöinä tehdään neljä kirjallista työtä sekä ryhmän tärkeimmät oivallukset tiivistävä posteri tai muu lopputyö.

Yhteisestä tapaamisista poissaolokertojen määrä on rajoitettu.

Opiskelijan loppuarvosana opintojaksolta määräytyy

  • opettajien esseille antamista arvosanoista (40 % loppuarvosanasta),
  • vertaisarvioinneista, jotka jokainen opiskelija suorittaa oman ryhmänsä sisällä viiden periodin päätteeksi (50 %), sekä
  • ryhmien toisilleen antamista arvosanoista, jotka koskevat opintojakson lopputöitä (10 %).

UN SDGoals