Opettajille tarjottavat vapaasti hyödynnettävät materiaalit
Olemme koonneet tälle sivulle Turun yliopiston kasvatustieteiden tiedekunnassa kehitettyjä oppimateriaaleja, jotka ovat kaikkien vapaasti ja maksutta käytettävissä. Osa materiaaleista on luotu yhteistyössä muiden tutkimusorganisaatioiden kanssa. Kaikkien materiaalien pohjana on uusin tutkittu tieto.
Kaikille koulutusasteille (ks. sivun alaosasta myös kaikkien koulutusasteiden opettajan oman osaamisen kehittäminen)
Varhaiskasvatus
Kirjallisuus ja lukeminen
Kieli- ja kultturitietoinen opetus
- Kielitietoisen pedagogiikan kehittäminen varhaiskasvatuksessa (KieliPeda) -työväline
- Draama, sanataide ja kirjallisuusterapia varhaiskasvatuksessa, sisältää myös laulukirjan ja värityskuvia Pritney-menetelmään
- Osaamista kieli- ja kulttuuritietoiseen varhaiskasvatukseen – Osku-hanke: Käytäntöjä, ideoita, linkkejä ja vinkkejä
Taidekasvatus
Musiikkikasvatus
- Silkkitie-laulut, -laulunauhoitteet ja -laulukirja, lauluja suomeksi, englanniksi ja ruotsiksi
- Pritney-laulukirja
Sosiaalisemotionaalinen oppiminen, taide ja kerronta
Käsityö
Turvallisuuskasvastus
Perusopetus
Kirjallisuus ja lukeminen
- Ennakointikertomus – motivoi lulkemiseen ja kirjallisuuskeskusteluun
- Kuvilla tarinaa eteenpäinvievät Hiljaiset kirjat
- Kamishibai, paperiteatteri
- Lukuteatteri – tekstiin eläytyvää lukemista
- Varjoteatteri
- Vinkkejä koulun ulkopuolisen lukumyönteisen ympäristön luomiseen
- Luki-ilon tehtäviä kirjoittamiseen ja lukemiseen
Kieli- ja kulttuuritietoinen perusopetus
- Minästä kiinni – Perusopetuksen oppimateriaali moninaisista identiteeteistä
- Kielestä koppi – Oppimateriaali kielitietoiseen perusopetukseen
- Kielitietoisia tehtäviä luokkaan ja työyhteisölle, myös toiminnallisia tehtäviä
- Kulttuuritietoisia tehtäviä luokkaan ja työyhteisölle, myös toiminnallisia tehtäviä
- Kieli- ja kulttuuritietoista opetusta tukevat kuvakortit
- Turun normaalikoulun Minkki
Matematiikka
- Inspiraatioita ja ideoita: Joustava jouhevuus matematiikassa
- Kielitietoista opetusta matematiikkaan: Geometrisia kuvioita ja Luvuista kirjaimiin
Fysiikka
- Kielitietoista opetusta fysiikkaan: Aaltoliike, Lämpö, liike ja voima, Liike ja energia, Sähkö, Magnetismi ja energia yhteiskunnassa
Kemia
- Kielitietoista opetusta kemiaan: Aineiden tutkiminen ja mallintaminen, Aine ja reaktio, Jaksollinen järjestelmä ja sidokset, Hapot, emäkset ja ympäristö, Metallien kemiaa, Hiili ja orgaaninen kemia
Uskonto ja elämänkatsomus
Terveystieto
Yhteiskuntaoppi
Biologia
Maantiede
Historia
Opppimateriaaleja äidinkielellä
Ajattelutaidot
-
Oma ajattelu sanoiksi – Bloom-juliste ja verbit katso myös Bloom-taulukko ja -kiekko
-
Ajattelua tukevat työskentelytaidot – Seinälauseet arvioinnin apuna
-
Herätä ajattelu kysymyksillä – Kysymystaksonomia Bloomin mukaan katso myös videoesimerkki
-
Tee tilaa ajattelulle opetuskeskustelussa – 10 keinoa opettajalle
Design-ajattelu opetuksessa
Vinkkejä etäopetukseen
Turvallisuus
Toinen aste
Kirjallisuus ja lukeminen
Tilastolliset menetelmät
Yliopisto
- Turvallisuus oppilaitoksissa
- Becoming a teacher
- Lecturing and expertise
- How to plan my teaching
- How to plan my cource
- Standards, guidelines and quality assurance in teaching and learning
- Pedagogics in digital learning
- Competency-based teaching and curriculum
- Creating and utilizing working life contacts
- Entrepreneurial teaching and learning
- The Sparks and Spooks of SPOCs and MOOCs
- Scientific thinking in University education
- Learning in and about groups
- Conceptual change in life sciences
- How to teach multicultural groups?
Varhaiskasvatuksen, perusopetuksen ja toisen asteen opettajien oman osaamisen kehittäminen
Seuraavat materiaalit on tuotettu Turun yliopiston Sote-akatemian ja Itä-Suomen yliopiston yhteisessä Osaamispuu® -kehittämistyössä sekä Sote-akatemian omassa tuotannossa. Mukana kehittämistyössä ovat myös mm. Turun ammattikorkeakoulu, Savonia-ammattikorkeakoulu, järjestöjä ja työelämätoimijoita. Osaamispuussa® tuotettujen materiaalien taustalla on tutkimuksissa, kansallisessa kehittämistyössä ja työelämätoimijoiden kanssa tunnistetut lasten ja perheiden kanssa toimivien ammattilaisten yhteiset osaamistarpeet.