Monikulttuurisuus opetustyössä
Koulutus toteuttaa Valtioneuvoston asetuksessa 1439/2014 määriteltyjä erikoistumiskoulutuksen yleisiä tavoitteita. Koulutuksen yleisenä tavoitteena on hyödyntää tutkimustietoa ja evidenssiin pohjautuvia malleja, jotka ovat erilaisten opetuskäytänteiden ja koulun kehittämistoimenpiteiden taustalla.
Ensimmäinen Monikulttuurisuus opetustyössä 30 op -erikoistumiskoulutus toteutettiin 2016-2017 ja toinen erikoistumiskoulutus 2018-2019.
Erikoistumiskoulutuksen tavoitteena oli
- antaa osallistujalle valmiuksia kulttuuri- ja kielitietoisen opetuksen toteuttamiseen sekä yleisemmin kulttuurienväliseen viestintään
- kehittää osallistujan valmiuksia toimia kulttuurisesti moninaisissa opetustilanteissa
- perehdyttää osallistuja kulttuuriseen moninaisuuteen tekijänä, joka vaikuttaa kouluun, koulutusjärjestelmiin ja yhteiskuntaan, sekä alan keskeisen tutkimuksen seuraaminen
- antaa osallistujalle välineitä kehittää koulua ja koulutuksia siten, että ne nykyistä paremmin vastaavat kielellisesti, kulttuurisesti ja etnisesti moninaistuvan yhteiskunnan tarpeita
Opetuksen toteuttamisen kannalta keskeinen tavoite oli, että osallistuja kehittyy asiantuntijaksi kieli- ja kulttuuritietoisen opetuksen alueella. Maahanmuuttajien koulutusta tarkasteltiin eri ikäryhmien näkökulmasta: varhaiskasvatuksen, koulunkäynnin Suomessa aloittavien, suomalaiseen kouluun myöhemmin siirtyvien sekä aikuisten maahanmuuttajien kannalta.
Koulun kehittämisen näkökulmasta keskeistä oli perehtyminen siihen, miten monikulttuurisuus vaikuttaa koulun tasolla opetuksen suunnitteluun ja opetusjärjestelyihin, koulun johtamiseen ja työyhteisön dynamiikkaan. Ajatuksena oli, että osallistuja tuntee edustamansa oppilaitosmuodon opetussuunnitelman perusteet sekä kouluasetukset ja -lait niin, että pystyy huolehtimaan taustaltaan erilaisten oppijoiden henkilökohtaisten opetussuunnitelmien laatimisesta. Osallistuja myös kehitti valmiuksiaan rakentaa itsenäisesti ja yhdessä muiden kanssa kulttuurisesti vastuullista oppimisyhteisöä.
Yhteiskunnallisella ja koulutuspoliittisella tasolla kulttuurista moninaisuutta käsiteltiin yhteisön ja yhteiskunnan rakenteita ja toimintaa monipuolistavina ja ristiriitojakin aiheuttavina ilmiöinä: monikulttuurisuuteen perehdytään sosiologiselta, sosiaalipoliittiselta, koulutuspoliittiselta ja lainsäädännölliseltä kannalta.
Erikoistumiskoulutuksen suorittanut on kulttuurisen moninaisuuden asiantuntija, jolla on valmiudet osallistua oman koulunsa ja kuntansa lisäksi myös kansalliseen kehittämistyöhön ja kansainvälisiin koulutustehtäviin. Opettajien erikoistumiskoulutuksessa hankittu tieto ja osaaminen hyödyntävät näin koko työyhteisöä ja yhteiskuntaa.