Alumni Risto-Matti Alanko: Opiskeluiden ohessa sain rakennettua rakkaimmat ystävyyssuhteeni
Päädyin kasvatustieteelliseen tiedekuntaan hyvinkin klassisen reitin kautta. Isäni on opettaja ja urapolku oli ollut itselleni kiinnostava jo pienestä pitäen. Toisaalta minua houkutti myös luokanopettajan koulutuksen laaja-alaisuus. Jo hakuvaiheessa halusin pitää auki vaihtoehtoja myös muihin työuriin kuin opettajan töihin.
Opiskeluaikani käytin hyvin pitkälti järjestövaikuttamisen parissa. Toimin ensin paikallisesti hetken, mutta nopeasti siirryin Suomen opettajaksi opiskelevien liitto SOOL ry:n toimintaan mukaan ja toimin luottamustoimisena liitossa kaikilla tasoilla. Ajanjakso SOOLissa vaikutti omaan tulevaan suuntautumiseeni ja ajatteluuni jopa enemmän kuin muut opinnot.
Kandivaiheen jälkeen pidin välivuotta opinnoista ja kasvatin opettajaidentiteettiäni toimimalla lyhyissä opettajan sijaisuuksissa ympäri Helsinkiä kerryttäen kokemusta erilaisista kouluista, oppilaista ja työyhteisöistä. Kokemukset eri kouluista ja vaikuttaminen eri opettajaryhmien kanssa avarsivat ajatuksiani opettamisesta, oppimisesta ja opettajuudesta aivan uusille poluille. Maisteriopinnot välivuoden jälkeen olivat täyttä ilotulitusta, sillä sain nivottua tieteen käsitteet osaksi omaa kokemusta.
Haastavinta opinnoissa oli aikataulujen yhteensovittaminen ja asioiden priorisointi. Opiskeluaikaan kuuluu mielestäni myös tietyn tyyppinen lorviminen, jolloin tutkitaan omaa persoonaa ja määritellään se, kuka olen. Kalenterin täyttyessä lorvimisajan löytyminen vaati viitseliäisyyttä hoitaa opinnot kunnialla eteenpäin. Onneksi tuota aikaa silloin löytyi. Opiskeluiden ohessa sain rakennettua rakkaimmat ystävyyssuhteeni, jotka ovat minulle edelleen äärimmäisen tärkeitä.
Urapolkuni on ollut vaiherikas ja edennyt vauhdilla. Valmistumiseni jälkeen toimin alkuun resurssiopettajana ja sain sitä kautta pehmeän laskun työelämään. Opettaja-aikani vietin sen jälkeen pienissä kouluissa, joissa valitettavasti kollegiaalista tukea ei ollut saatavilla samaa luokka-astetta opettavilta, mutta joissa pieni yhteisö piti tiiviisti yhtä. Pienen koulun tehtävät ovat saman kuin isonkin, mutta tekijöitä on vain vähemmän. Tämä johti aikamoiseen jongleeraukseen tehtävissä. Toisaalta nautin laajoista ja monipuolisista työtehtävistä. Luokanopettajuuden ydin on itselleni ollut aina laaja-alaisuus ja monipuolisuus.
Opiskeluajoilta periytynyt kiinnostus vaikuttamiseen eli edelleen ja pääsin tätä kiinnostusta purkamaan OAJ:n paikallisen opettajayhdistyksen toimintaan. Ajauduin OAJ:n NOPE-kouluttajaksi, jossa pääsin kouluttamaan nuoria juuri alalle valmistuneita opettajia ja jakamaan uran alkuvaiheen haasteita valmistuneiden opettajien kanssa.
Kiinnostus vaikuttamista kohtaan eli kuitenkin suurena. Kun mahdollisuus aukeni, olin yllättävän varma halustani edetä uralla uuteen suuntaan. Nykyisessä työssäni OAJ:n koulutuspolitiikan asiantuntijana pystyn hyödyntämään koulun arjen tuntemusta, koulutuspoliittisen vaikuttamisen rakenteiden tuntemusta, vuorovaikutustaitojani ja visiotani vaikuttavasta viestinnästä.
Omaa työtäni ajaa halu vaikuttaa siihen, että Suomi voi jatkossakin olla paikka, jossa oppiminen, osaaminen ja tutkimus ovat arvossaan. Parhaiten tähän tavoitteeseen päästään, mikäli opettajien ääni kuuluu päätöksiä tehtäessä.
Risto-Matti Alanko
- Nykyinen työtehtävä: Koulutuspolitiikan asiantuntija, Opettajan ammattijärjestö
- Luokanopettajaksi Turun yliopistosta valmistunut
- Kasvatustieteiden tiedekunnan alumnitoimikunnan jäsen