Opettajankoulutus antoi Henna Sundströmille hyvät lähtökohdat HR-alan asiantuntijaksi
Opettajankoulutus antoi Henna Sundströmille hyvät lähtökohdat HR-alalle. OKL:stä Sundström oppi itsensä johtamista, avoimuutta uusia asioita kohtaan sekä itsereflektiotaitoa, joista kaikista on hyötyä myös työelämässä.
Työskentelen Talent Sourcing Managerina aTalent-rekrytointitoimistossa. Työtehtäviini kuuluu koko rekrytointiprosessin hoitaminen yhdessä tiimin kanssa, asiakastapaamiset, kandidaattien etsintä, kontaktointi sekä haastattelut. Myös myynnin tukeminen sekä prosessien kehittäminen ovat isossa roolissa.
Tutustuin HR-kenttään jo opiskeluaikana. Ystäväni työskenteli alalla ja sen ihmisläheisyys ja bisnesmaailman yhdistyminen tuntui kiinnostavalta. Mietin, mistä aineista voisi olla alalla hyötyä ja suoritin sivuaineena TYHE- ja LITO-opintokokonaisuudet.
Työskentelin opintojen loppuvaiheessa HR-konsulttifirmassa henkilöstökonsulttina, josta olen siirtynyt nykyiseen tehtävääni.
Työni on hyvin monipuolista, mikään päivä ei ole samanlainen. Työni on vapaata, mutta samaan aikaan vastuullista. Meillä on innostava työyhteisö, ja se on mielestäni tärkeää, sillä ympärillä olevat ihmiset vaikuttavat paljon työssä viihtymiseen. Haluan tavoitteellisesti kehittää omaa osaamistani ja myös mahdollisuuden edetä urallani ja koen, että tällä alalla kehittymismahdollisuudet ovat hyvin laajat. Pidän myös yrityksemme matalaa hierarkiaa hienona asiana, mikä näkyy esimerkiksi siinä, että esihenkilölle voi mennä juttelemaan mistä asiasta tahansa.
Tulevaisuudessa olisi hienoa saada yhdistää oma koulutus HR-puoleen vahvemmin, sillä pedagogisista taidoista on alalla hyötyä. Voisin hyödyntää opettajan koulutustani esimeriksi kouluttamisen ja henkilöstön kehittämisen muodossa.
Työelämässä tarvitaan ehdottomasti hyviä vuorovaikutus- ja esiintymistaitoja. On tärkeää osata tuoda asioita selkeästi esille ja sanoittaa omaa tekemistä. Täsmällisyys ja järjestelmällisyys ovat arvokkaita taitoja työssä kuormittumisen ehkäisemiseksi.
Itsensä johtamisen taito ja avoimuus uusia asioita kohtaan ovat myös tärkeitä, sillä työ on usein itsenäistä sisältäen nopeasti muuttuvia tilanteita. Opetusharjoittelut ja sen sisältämät kiireiset tilanteet opettivat paljon oman työn johtamisesta.
Työelämässä tarvitaan paljon myös persoonallisuuteen ja kognitiiviseen kyvykkyyteen liittyviä pehmeitä taitoja, joita kannattaa kehittää. Itsereflektio-osaamisesta on hyötyä, sillä työelämässä tulee kyetä vastaanottamaan ja antamaan palautetta. Näitä taitoja onneksi oppi OKL:ssä paljon.
Olen Turusta kotoisin ja halusin jäädä tänne opiskelemaan, vaikka hain kyllä myös muualle.
Aloitin opiskelun Turun yliopistossa opettajankoulutuslaitoksella syksyllä 2017. Tätä ennen suoritin avoimessa yliopistossa kasvatustieteen ja terveystiedon perusopinnot.
Kasvatustieteet valikoituivat hakukohteeksi, koska minua kiinnostivat ihmistieteet, ihmisten kanssa tekeminen ja erilaiset kasvatukselliset ilmiöt. Opintojen alkuvaiheessa pohdin kuitenkin pääaineen vaihtamista yleiseen kasvatustieteeseen, mutta vähitellen opettajan työ alkoi kiinnostaa enemmän. Pidin OKL:n ilmapiiristä, yhteisöllisyydestä ja yhdessä tekemisestä. Se tuntui omalta.
Valmistuin kasvatustieteiden maisteriksi ja luokanopettajaksi 2022. Viimeisen opiskeluvuoden aikana tein resurssiopettajan töitä. Siirryin vähitellen HR-alalle, jossa työskentelin gradun tekemisen ohella.
Alkuseikkailu yhdessä muiden opiskelijoiden kanssa jäi heti alussa yhteisöllisenä mieleen. Myös demot ja konkreettinen tekeminen oli mukavaa. Kandin ja gradun palauttaminen oli iso juttu, kun sai jotain valmiiksi. Laitoksellamme ne sai tehdä yhdessä, mikä oli antoisaa ja antoi mahdollisuuden tarkastella kasvatustieteellisiä ilmiöitä laajemmin.
Pohdin paljon, mitkä kiinnostuksen kohteeni olisivat itselle sopivia työelämän kannalta, lokeroiko opettajan koulutus liikaa ja voiko se tarjota muitakin mahdollisuuksia työelämälle. Suunnan löytäminen oli haastavaa ja opiskelinkin paljon erilaisia aineita. Haasteita toi myös harjoittelupaikkojen etsiminen, sillä halusin suorittaa harjoittelun jossain muualla kuin luokanopettajana. Opintojen aikana erilaiset työllistymisvaihtoehdot eivät tulleet kovin hyvin esille.
Sain onneksi apua opinto-ohjaajalta. Lisäksi yliopiston kanavia seuraamalla sain kuvaa, mitä kaikkea voi tehdä. Etsin vastauksia myös lukemalla erilaisissa työtehtävissä olevien ihmisten taustoja. Oma aktiivisuus auttoi tässä siis paljon.
Minulla on Turun yliopistoon lämmin suhde. Opiskeluajoista on jäänyt lämpimät muistot ja siellä oli mukava opiskella.
Nauti opiskelija-ajasta, se menee äkkiä! Oman suunnan löytämisessä kannustan kokeilemaan ja olemaan avoin – näin voi tehdä myös opintojen loppuvaiheessa. Myös oman mukavuusalueen ulkopuolelle kannattaa mennä rohkeasti. Erilaisten harjoittelupaikkojen ja kurssien kautta selviää, millaista on tarjolla ja tuntuuko se itselle sopivalta. Jos oma suunta pohdituttaa, kannustan juttelemaan ystäville tai opinto-ohjaajalle, sillä näitä asioita ei kannata jäädä yksin pohtimaan vaan ääneen puhuminen auttaa.
Älä yli suorita tai vertaile. Olen armollinen itsellesi ja muista, että aina ei tarvitse suoriutua erinomaisesti vaan välillä ihan hyvä tai tyydyttävä riittää myös!
Danza kuduro: Don Omar