Lyhyt matematiikka ei hidastanut DI-opiskelija Vesan opintotavoitteita, jotka muovautuivat poikkeavia polkuja kulkiessa.
Tietotekniikka on aina kiinnostanut minua, joten yläasteen jälkeen suuntasin ammattikoulun datanomilinjalle, jossa suoritin kaksoistutkinnon kirjoittaen lyhyen matematiikan vuonna 2014. Lyhyt matematiikka ei ole ollut este yliopistoon suuntaamisessa, mutta se on vaatinut kursseilla käsitteiden itsenäistä opettelua. Mutta ennen kuin korkeakoulu kutsui minua, piti armeija suorittaa.
Armeijasta löysin oman juttuni erityistehtävistä, jossa oli tarjolla hommia muun muassa tekniikan, tutkimuksen tai viestinnän parissa. Hain IT-tukeen ja päädyin maanpuolustuskorkeakoulun tietohallintoon erinäisiin IT-tukitehtäviin palvelutiskin ja lähituen puolelle. Työkokemus erityistehtävistä helpotti myöhemmin harjoittelupaikan saamista ammattikorkeakoulussa.
Palveluksen jälkeen pyrin muutaman otteeseen pääsykokeiden kautta sekä ammattikorkeakouluun että yliopistoon, mutta epäonnekseni sisäänpääsy ei ollut tarpeeksi lähellä. Löysin kuitenkin Turun ammattikorkeakoulun tarjoaman polkuopintomahdollisuuden tietojenkäsittelyn tradenomilinjalle, johon olin yrittänyt aiemmin hakea pääsykokeella.
Polkuopintojen kautta ammattikorkeakouluun ja yliopistoon
Polkuopinnoissa osallistuin ensimmäisenä vuonna tutkinto-opiskelijoiden kanssa samoille kursseille ja pääsin helposti porukkaan mukaan. Menestyksellä suoritettujen polkuopintojen jälkeen pystyin hakemaan tutkinto-opiskelijaksi AMK:iin avoimen väylän erillishaussa.
Tradenomitutkinnon suoritettuani minulla oli kaksi vaihtoehtoa jatkoon: yliopisto-opinnot tai ylempi AMK-tutkinto. Jälkimmäinen olisi vaatinut vuoden työkokemuksen, kun taas yliopistoon pystyin hakemaan suoraan valmistuttuani. Valitsinkin siis Turun yliopiston tietotekniikan DI-tutkinnon ja kiinnostuin samoihin aikoihin erityisesti tietoturva-alasta.
Omia opintoja suunnitellessa kannattaa selvittää, miten aiempi tutkinto hyväksytään eri korkeakouluissa vai hyväksytäänkö ollenkaan. Suosittelenkin siis tutustumaan kiinnostavien linjojen kursseihin ja niiden oppimistavoitteisiin sekä tarvittaessa kysymään neuvoa Turun yliopiston hakijapalveluista eri tutkintojen sopivuudesta.
Nyt opintojeni loppusuoralla voin todeta, että opinnot ovat olleet kiinnostavia ja jo saamani työkokemus tietoturva-alalta on auttanut jäsentämään luentojen aihepiirejä. Lisäksi mahdollisuus valita kiinnostavia sivuaineita monialaisen yliopiston opintotarjonnasta on ollut kiva lisä omiin opintoihini. Ennen kaikkea koen, että DI-tutkinto on ollut luonteva jatke AMK-tutkinnolle.
Vesa Mäntysaari
tietotekniikan DI-opiskelija