Myönteisellä ohjauksella tuetaan lasten itsesäätelyn, kaveruuden ja käytöksen taitoja – Lastenpsykiatrian tutkimuskeskuksen 15-vuotisjuhlaseminaari

Turun yliopiston Lastenpsykiatrian tutkimuskeskus järjestää maanantaina 18.11. klo 13-16 seminaarin, jossa keskitytään lasten käytösongelmien ehkäisyyn kasvatus- ja opetusalalla.

Seminaarissa kuullaan puheenvuoroja näyttöön perustuvista menetelmistä, niiden implementoinnista ja kasvatus- ja opetusaloille suunnatuista myönteisistä ohjaustavoista, joilla voidaan parantaa lapsiryhmien sosiaalisia taitoja ja tukea lasten itsesäätelyä, kaveritaitoja ja hyvää käytöstä.

Seminaarin pääpuhujaksi on kutsuttu yhdysvaltalainen professori emerita Carolyn Webster-Stratton, joka tunnetaan Ihmeelliset vuodet -ohjelmaperheen luojana ja kehittäjänä. Ihmeelliset vuodet on ryhmämuotoinen ohjelmakokonaisuus, jolla tuetaan käytöksellään oirehtivia ja käytöshäiriöisiä lapsia, heidän perheitään sekä lasten ja perheiden kanssa työskenteleviä sosiaali-, terveys- ja kasvatusalan ammattilaisia.

Webster-Strattonin puheenvuoro käsittelee Ihmeelliset vuodet -ohjelmaperheen teoreettista pohjaa, tavoitteita ja tutkimusta. Lisäksi hän puhuu siitä, miten näyttöön perustuvaa ohjelmaa laajennetaan ja jalkautetaan uusille alueille menetelmäuskollisuutta vaalien. Ihmeelliset vuodet -ohjelmaa on kehitetty ja tutkittu ympäri maailmaa yli 30 vuoden ajan ja se on osoitettu vaikuttavuudeltaan erittäin tehokkaaksi interventioksi.

Seminaari on osa Turun yliopiston Lastenpsykiatrian tutkimuskeskuksen 15-vuotisjuhlavuoden seminaarisarjaa ja se on suunnattu päättäjille, kasvatus- ja opetusalojen sekä sosiaali- ja terveysalan ammattilaisille ja tutkijoille.

Maksuton seminaari järjestetään hybriditilaisuutena Turussa Sakari Alhopuro -salissa (Medisiina D, Kiinamyllynkatu 10 D, Turku) maanantaina 18.11. klo 13-16.

> ILMOITTAUDU SEMINAARIIN

Ohjelma:

13.00 Tilaisuuden avaus, projektikoordinaattori Päivi Lindberg, Turun yliopisto

13.10 Miksi lasten käytösongelmien tunnistaminen ja hoito on tärkeää, professori Andre Sourander, Turun yliopisto

13.30 Näyttöön perustuvien menetelmien implementointi, asiantuntija Helmi Heinonen, Itla

13.50 Miten suomalaisessa palvelujärjestelmässä ehkäistään lasten käytösongelmia, kehittämispäällikkö Hanne Kalmari, THL

14.10 Kahvitauko

14.40 Ihmeelliset vuodet TCM – Vaikuttavaa ohjausta lasten kanssa työskenteleville ammattilaisille, yliopisto-opettaja Laura Kortesoja, Turun yliopisto

15.00 Kasvun voimaa: Myönteisen ohjauksen valmennuksella ryhtiä varhaiskasvatuksen tiimityöhön, projektiasiantuntija Katja Toivonen, Turun yliopisto

15.20 Bringing The Incredible Years Programs to Scale with Fidelity, professori Carolyn Webster-Stratton

15.50 Keskustelu ja seminaarin lopetus