Lasten ja nuorten mielenterveyskriisi ratkotaan osaamista kehittämällä – INVEST Lastenpsykiatria Master's Degree Programme in Public Mental Health Kickoff

Turun yliopiston Lastenpsykiatrian tutkimuskeskus järjestää yhdessä Itlan kanssa tiistaina 24.9. klo 9.30-15.15 kansallisen seminaarin, jossa keskitytään julkisten mielenterveyspalveluiden osaamisen kehittämiseen ja lasten ja nuorten mielenterveysongelmien ennaltaehkäisyyn väestötasolla.

Lasten ja nuorten mielenterveysongelmat ovat lisääntyneet Suomessa. Yksi keino vahvistaa ennaltaehkäisevän hoidon laatua on kouluttaa erityisosaamista julkisista mielenterveyspalveluista palvelujärjestelmän tueksi. Turun yliopiston Lastenpsykiatrian tutkimuskeskus on perustanut uuden kansainvälisen maisteriohjelman, jossa koulutetaan tällaisia asiantuntijoita. Seminaarissa kuullaan puheenvuoroja uudesta koulutusohjelmasta.

Seminaarin pääpuhujaksi on kutsuttu professori Pim Cuijpers, joka puhuu masennuksen tautitaakan vähentämisestä väestötasolla. Cuijpers on kliinisen psykologian professori emeritus Vrije Universiteit Amsterdamissa ja WHO:n psykologisten interventioiden tutkimuskeskuksen johtaja. Cuijpersia pidetään yleisesti maailman johtavana masennuksen ja psykoterapian tutkijana.

Cuijpersin puheenvuoroa seuraa kommenttipuheenvuorot ylilääkäri Terhi Aalto-Setälältä (THL), professori emeritus Jussi Mertsolalta (Turun yliopisto) sekä kliininen opettaja Matti Kaivosojalta (Turun yliopisto).

Seminaari on osa Turun yliopiston Lastenpsykiatrian tutkimuskeskuksen 15-vuotisjuhlavuoden seminaarisarjaa ja se on suunnattu päättäjille, sosiaali- ja terveysalan ammattilaisille ja tutkijoille.

Maksuton seminaari järjestetään hybriditilaisuutena Turussa Vierailukeskus Joessa Ministeri-salissa (Lemminkäisenkatu 12b, Turku) tiistaina 24.9. klo 9.30-15.00.

> Ilmoittaudu seminaariin

Ohjelma:

9.30 Julkisten mielenterveyspalveluiden kansainvälinen maisteriohjelma
Professori Andre Sourander, yliopistonlehtori Mari Lahti & yliopisto-opettaja Laura Kortesoja Turun yliopisto

11.15 Keskustelu

11.30 Lounas

12.30 Professori Pim Cuijpers, Vrije Universiteit Amsterdam: Reducing the Disease Burden of Depression at the Population Level

13.30 Tauko

13.45-15.00 Kommenttipuheenvuorot ja keskustelu