Millä taidoilla tulevaisuutta rakennetaan? Miten tulevaisuustaitoja opitaan ja miten niitä voidaan opettaa?
Täydennyskoulutuksessa tutustutaan tulevaisuusajattelun ja tulevaisuustaitojen perusteisiin ja niiden kehittämiseen. Keskeisessä osassa on menetelmiin ja työkaluihin tutustuminen itse kokeilemalla sekä yhdessä oppimalla. Tulevaisuustaitoja voidaan sisällyttää luontevasti opetukseen ja ohjaukseen.
Vahvista tulevaisuusosaamistasi ja ota työkalut haltuun!
Koulutuksessa avataan uusia ja haastetaan vanhoja ajattelumalleja tulevaisuusohjauksen ja tulevaisuustaitojen opetuksen pedagogisten mallien ja menetelmien avulla. Tulevaisuustaidot ovat ajattelun taitoja, joilla hahmotetaan mahdollisia tulevaisuuksia, tunnistetaan erilaisia käsityksiä ajasta, hahmotetaan maailman kompleksisuutta ja epävarmuutta systeemisen, luovan ja kriittisen ajattelun avulla, tunnistetaan omia tulevaisuuteen liittyviä arvoja ja tunteita sekä kehitetään omaa vastuullista ja projektiivista toimintaa.
Koulutuksen aikana ja avulla
- perehdyt tulevaisuustaitojen merkitykseen kestävyysmurroksen maailmassa,
- syvennät omaa tulevaisuusajatteluasi ja vahvistat tulevaisuustaitojasi,
- perehdyt pedagogisiin malleihin, opetusmateriaaleihin ja harjoituksiin, sekä
- opit sisällyttämään tulevaisuusopetusta omaan työhösi ja vahvistamaan monipuolisesti laaja-alaisia osaamisia.
Koulutus on tarkoitettu erityisesti lukion, mutta myös muille perus- ja toisen asteen sekä vapaan sivistystyön aineenopettajille ja ohjaajille.
Soveltuu hyvin myös työpareille ja muille yhteiskehittämisestä kiinnostuneille.
Opintojen aikataulu: 14.3.–9.5.2025
Ilmoittautuminen: 2.12.2024–24.2.2025
Mukaan otetaan 25 osallistujaa ilmoittautumisjärjestyksessä. Seuraavat toteutukset syyslukukaudella 2025 ja kevätlukukaudella 2026.
Koulutuksen aikataulu:
Aloitustapaaminen Turussa 14.3.2025 klo 10–16 (mahdollisuus korvaavaan tehtävään).
Verkkotapaamiset (6) tiistaisin klo 13–16 (18.3., 25.3., 1.4., 8.4., 15.4. ja 29.4.).
- Koulutukseen sisältyy verkkotapaamisia yksilö- ja ryhmäharjoituksineen, itsenäisiä tehtäviä sekä oman kokeilun suunnittelu.
- Verkko-oppimisympäristöinä käytämme DigiCampusta ja Zoomia.
- Koulutuksen laajuus on 5 opintopistettä (135 h) ja sen hyväksytysti suorittaneille myönnetään todistus. Hyväksyttyyn suoritukseen vaaditaan harjoitustehtävien tekeminen ja kokeilusuunnitelman laatiminen.
Johanna Ollila, tutkimuspäällikkö
Carmen Tomas Martinéz, projektiasiantuntija
Tulevaisuuden tutkimuskeskus, Turun yliopisto
Lisätiedot:
Johanna Ollila, johanna.ollila(a)utu.fi
Tulevaisuuden tutkimuskeskus, Turun yliopisto
www.utu.fi/tutu