Tiina
Männistö-Funk
dosentti, historian, kulttuurin ja taiteiden tutkimuksen laitos
akatemiatutkija, historia ja arkeologia
Tekniikan historian dosentti
Ota yhteyttä
Biografia
Olen akatemiatutkija ja tekniikan historian dosentti. Suomen Akatemian rahoittama hankkeeni Enemmistö ilman moottoria (2021–2026) tarkastelee suomalaisten elinympäristöjen muutosta tilallisen tasa-arvon ja motorisoimattoman liikenteen näkökulmista. Vuosina 2021–2024 johdan lisäksi Koneen Säätiön rahoittamaa tutkimushanketta Keiden kaupunki – Tasa-arvon ja oikeudenmukaisuuden pyrkimykset kaupunkiympäristöissä ennen ja nyt.
Julkaisut
Sukupuoleen paikantuva tieto liikenneaktivismissa (2025)
Anneli Alanen, Enemmistö ry ja suomalainen liikennepolitiikka 1960–1990-luvuilla
Lähihistoria
(A1 Vertaisarvioitu alkuperäisartikkeli tieteellisessä lehdessä )
Tarinat liikenteestä ennen, nyt ja tulevaisuudessa (2025)
Aukio
(E1 Yleistajuinen artikkeli lehdessä)
Historia haisee! (2025)
Lastuja Suomen historiasta: Turun yliopiston Suomen historian oppiaineen blogi
(E1 Yleistajuinen blogikirjoitus )
De som lyssnar till maskiner: Talsyntes och hörande som vetenskaplig praktik (2025)
(A3 Vertaisarvioitu kirjan tai muun kokoomateoksen osa)Horisontaalisille ihmisille (2025)
Lastuja Suomen historiasta: Turun yliopiston Suomen historian oppiaineen blogi
(E1 Yleistajuinen blogikirjoitus )
Asematunneli – Kätevää kävelyä vai jalankulkijoiden viemäröintiä? (2025)
Aukio
(E1 Yleistajuinen artikkeli lehdessä)
Heijastimet heilumaan – vaikka väkisin (2024)
Lastuja Suomen historiasta: Turun yliopiston Suomen historian oppiaineen blogi
(E1 Yleistajuinen blogikirjoitus )
Hitaus tarjoaa ratkaisuja liikenteen ongelmiin (2024)
Politiikasta.fi
(E1 Yleistajuinen artikkeli lehdessä)
Slowness As a Solution, or, What a Finnish Mom of Seven Can Teach Us About Traffic (2024)
Movements & Mobility
(E1 Yleistajuinen blogikirjoitus )
Knurr, Pikke ja Hugo Simberg – Marsujen historiaa valokuvan ja maalauksen kurkistusluukuista (2024)
Lastuja Suomen historiasta: Turun yliopiston Suomen historian oppiaineen blogi
(E1 Yleistajuinen blogikirjoitus )