Serja
Turunen
yliopistonlehtori, opettajankoulutuslaitos (Rauma)
Lecturer in Education, especially Pre and Primary Education, Department of Teacher Education, Rauma
Linkit
Asiantuntijuusalueet
kokemuksen tutkimus
fenomenologia
musiikkikasvatus
taidekasvatus
alkukasvatus
Biografia
Kasvatustieteen yliopistolehtori, erityisesti alkukasvatus, Turun yliopisto, Rauman kampus 1.8.2018 alkaen.
Hanketutkija,
TaTu 2-hanke (Taito- ja taidepainotteisen opettajankoulutuksen vahvistaminen),
Itä-Suomen yliopisto, 2012 - 2014.
Opetus
Alkukasvatus, holistinen taidekasvatus, kasvatusfilosofia, vuorovaikutus, kvalitatiiviset tutkimusmetodit
Tutkimus
Kokemuksen tutkimus-verkoston jäsen
Musiikintutkimuksen valtakunnallisen tohtorinkoulutusverkoston jäsen
Tutkijana olen fenomenologi. Keskeisiä tausta-ajattelijoitani ovat Heidegger ja Merleau-Ponty. Tutkin peruskoulun musiikin kuuntelukasvatusta fenomenologisella otteella. Olen kiinnostunut taidekokemusten tutkimuksesta ja kulttuurisesti kestävän kehityksen tutkimuksesta.
Julkaisut
Parents’ competence, autonomy, and relatedness in supporting children with special educational needs in emergency remote teaching during COVID-19 lockdown (2022)
European Journal of Special Needs Education
(Vertaisarvioitu alkuperäisartikkeli tai data-artikkeli tieteellisessä aikakauslehdessä (A1))
Lapsi oppii leikkien (2022)
(D2 Artikkeli ammatillisessa kokoomateoksessa)‘It Is You in My Picture!’ A Holistic Approach to Six-Year-Old Children’s Art Experiences (2022)
International Journal of Art and Design Education
(Vertaisarvioitu alkuperäisartikkeli tai data-artikkeli tieteellisessä aikakauslehdessä (A1))
Pedagoginen liveroolipeli varhaiskasvatusikäisten turvallisuuskasvatuksessa (2022)
(D2 Artikkeli ammatillisessa kokoomateoksessa)Peruskouluikäisten lasten vanhempien koettu toimijuus covid-19-pandemian hätäetäopetuksen aikana (2022)
Kasvatus-lehti - Koulutuksen tutkimuslaitos
(Vertaisarvioitu alkuperäisartikkeli tai data-artikkeli tieteellisessä aikakauslehdessä (A1))
Yhteisenä tehtävänä alkuperäisen maailman näkyviin saattaminen (2021)
Aikuiskasvatus
(Kirjoitus tai data-artikkeli tieteellisessä aikakauslehdessä (B1))
Pienet, tärkeät kysymykset (2021)
Länsi-Suomi
(Yleistajuinen artikkeli tai blogikirjoitus (E1))
Esikoululaiset kokemustensa piirtäjinä ja kertojina (2020)
(Artikkeli ammatillisessa kokoomateoksessa (D2))Matkalla musiikkiin. Fenomenologinen tutkimus peruskoulun 3.-4.-luokkalaisten taidemusiikin kuuntelukokemuksista koulun musiikkikasvatuskontekstissa (2016)
(Monografiaväitöskirja (G4))Heideggerin totuuskäsitys musiikkikokemusten tulkinnan kehyksenä (2014)
Finnish Journal of Music Education
(Vertaisarvioitu alkuperäisartikkeli tai data-artikkeli tieteellisessä aikakauslehdessä (A1))