Samuel Piha profiilikuva
Samuel
Piha
dosentti, Turun kauppakorkeakoulu
yliopisto-opettaja, markkinointi

Ota yhteyttä

+358 40 581 7601
Rehtorinpellonkatu 3
20500
Turku

Asiantuntijuusalueet

Kuluttajatutkimus
Kuluttajien hyvinvointi
Kuluttajan voimaantuminen
Kuluttajan haavoittuvuus
Evoluutiopsykologia

Biografia

Koulutus
KTT, markkinointi, 2018
KTM, talousmaantiede, 2014
KTK, talousmaantiede, 2014
Ylioppilas, 2010

Akateeminen työura
Yliopisto-opettaja (vakituinen), Turun yliopisto, 2023–

​​​​​​​Tutkijatohtori, Vaasan yliopisto 2019–2022
Erikoistutkija (STYLE-projekti), Turun yliopisto, 2019–2020
Yliopisto-opettaja, Turun yliopisto, TSE Porin yksikkö, 2018
Vieraileva tutkija, Wilfrid Laurier University, Kanada, 2017
Tohtorikoulutettava, Turun yliopisto, 2014–2018

Muut akateemiset tehtävät
Markkinoinnin, erityisesti kuluttajatutkimuksen dosentti (TY) 2020–
Puheenjohtaja, Kulutustutkimuksen Seura ry, 2023–

Opetus

Olen vastuussa B2C-markkinoinnin opetuksen kehittämisestä yksikössämme. Opetan itse KTK-tutkintoon kuuluvia kuluttajakäyttäytymisen (MA12) ja markkinointiviestinnän (MA13) kursseja sekä KTM-tutkintoon kuuluvaa kuluttajatutkimuksen kurssia. Lisäksi ohjaan kandidaatintutkielmia, pro gradu -tutkielmia ja väitöskirjoja.

Tutkimus

Tutkimustyöni kantavana ajatuksena on edistää kuluttajien hyvinvointia. Teen tutkimustani pikemminkin kuluttajien näkökulmasta kuin manageriaalisista lähtökohdista. Kuluttajat ovat pääasiallinen analyysiyksikköni. Taustani on käyttäytymistieteellisessä kuluttajatutkimuksessa, erityisesti evoluutiopsykologiassa, mutta nykyään olen kiinnostunut laajemmin kuluttajapsykologian ja kulutuskulttuurin välisestä vuorovaikutuksesta. Kaikkea tutkimustani läpileikkaavia teemoja ovat olleet varsinkin kuluttajien voimaantuminen sekä haavoittuvuus.

Tällä hetkellä tai viime vuosina tutkimiani aiheita ovat olleet:

  • Kuluttajien elintason lasku ja sopeutuminen kriisioloihin
  • Kuluttajien voimaantuminen
  • Joukkoliikennekäyttäytyminen
  • Seksuaalisuuteen liittyvä kuluttaminen
  • Evoluutiopsykologian soveltaminen kuluttajatutkimuksessa
  • Hyönteisruuan kuluttaminen
  • Vessoihin liittyvä kuluttaminen


Metodologista kokemusta minulla on kyselytutkimuksista (sekä kenttätutkimuksista että kansainvälisistä survey -asetelmista), laadullista ja määrällistä otetta yhdistelevistä monimenetelmätutkimuksista sekä teoreettisista tutkimuksista. Olen aktiivinen tieteen popularisoija, ja tutkimukseni ovat usein olleet esillä erilaisissa medioissa.

Johdan vuosina 2024–2026 LASKU-tutkimushanketta (Kuluttajien psykologinen sopeutuminen kriisioloihin ja laskevaan elintasoon), jota rahoittaa Liikesivistysrahasto. Tutkijana olen osallistunut lisäksi lukuisiin muihin tutkimushankkeisiin.

Julkaisut

Järjestä: