Saija
Tanhuanpää
väitöskirjatutkija, opettajankoulutuslaitos (Rauma)
University Teacher
Linkit
Asiantuntijuusalueet
Varhaiskasvatus
Erityisopetus
Osallisuus
Kannustava vuorovaikutus
Biografia
Valmistuttuani lastentarhanopettajaksi 1981 työskentelin vuoden lastentarhanopettajan tehtävässä ja kymmenen vuotta päiväkodin johtajana. Suoritettuani alle kouluikäisten ja esiasteen erityisopettajan tutkinnon Jyväskylän yliopistossa toimin 17 vuotta kiertävän/konsultoivan erityislastentarhanopettajan tehtävässä Raumalla, lukuunottamatta yhtä vuotta jolloin olin perustamassa Lapin kunnan ensimmäistä päiväkotia. Vuosien 2009 - 2011 aikana toimin valtakunnallisen Kaste-ohjelman projektisuunnittelijana neljän kunnan alueella kehittämässä alle 18 -vuotiaille lapsille psykososiaalisia palveluja. Toiminta tuotti tulosta Raumalla, jossa loimme yhdessä moniammatillisen tiimin kanssa Rauman perhepalvelukeskuksen mallin, joka aloitti toimintansa 2014. Projektin yhtenä tärkeänä tavoitteena oli osallisuuden lisääminen. Tämä herätti kiinnostukseni asiaan ja tein esiopetuksen osallisuuteen liittyvän tutkimussuunnitelmani Turun yliopiston opettajankoulutuslaitoksen Rauman yksikköön. Tehtäväni opettajankoulutuslaitoksen Rauman yksikössä keskittyvät varhaiserityiskasvatuksen kurssiin ja kannustavan vuorovaikutuksen edistämiseen. Toimin myös opetuutorina ja varhaiskasvatuksen aineryhmän sihteerinä, jossa vastuualuettani on laajennettu opetussuunnitelman valmistelutehtäviin. Olen toiminut UNAM (University of Namibia) -opettajayhteistyön koordinaattorina vuodesta 2017 syksystä alkaen. Monimetodinen monografiani lasten, opettajien ja vanhempien osallisuudesta esiopetuksen kontekstissa valmistuu vuoden 2018 aikana.
Opetus
Varhaiserityiskasvatus, Kannustava vuorovaikutus
Tutkimus
Lasten, opettajien ja vanhempien osallisuus esiopetuksen kontekstissa, Kannustava vuorovaikutus
Julkaisut
Knotworking — not working: Interprofessional collaboration and co-figuration of pre-service special education teachers (2023)
Research Papers in Education
(Vertaisarvioitu alkuperäisartikkeli tai data-artikkeli tieteellisessä aikakauslehdessä (A1))
Participatory teacher-child interaction in advancing teaching coding and robotics in pre-primary education (2023)
Australasian journal of technology education
(Vertaisarvioitu alkuperäisartikkeli tai data-artikkeli tieteellisessä aikakauslehdessä (A1))
Dimensions of Instructional Support in Teacher-Child Interaction in Teaching of Programming and Robotics to Young Learners (2022)
Pupils' Attitudes Toward Technology, PATT : proceedings
(Vertaisarvioitu artikkeli konferenssijulkaisussa (A4))
Outdoor Learning in Early Childhood Education : A Narrative Review (2021)
Techne Series: Research in Sloyd Education and Craft Science A
(Vertaisarvioitu alkuperäisartikkeli tai data-artikkeli tieteellisessä aikakauslehdessä (A1))