Piia
Björn
vararehtori, Turun yliopiston johto
PhD., docent
Vararehtori, (koulutus ja koulutusrakenteet); koulutuksen kehittäminen, kansainvälisyysasiat, koulutusvienti, alueellinen koulutusyhteistyö, yliopistopedagogiikka, laatutyö
Linkit
Asiantuntijuusalueet
Tutkimusteemat: matematiikan oppimisvaikeudet
kielelliset oppimisvaikeudet
interventiotutkimus ja oppimisen tuki
vertaileva koulutuspolittinen tutkimus (erityisesti tukivastemalli (RTI) Yhdysvalloissa ja suomessa
opettajien resilienssi ja työ.
Biografia
Olen urani aikana työskennellyt Helsingin-, Jyväskylän-, Itä-Suomen-, ja nyt viimeisimpänä Turun yliopistossa. Oppiminen ja opetus ovat tieteellisen työni keskiössä erityispedagogiikan tieteenalalla. Tämän lisäksi palvelin Fulbright-Suomi -säätiön hallituksessa 2015-2023. Vuodet 2017-2018 toimin säätiössä hallituksen varapuheenjohtajana ja vuodet 2019-2020 olin hallituksen puheenjohtaja. Koulutuksen kansainväliset kysymykset ovat näin tuttuja. Kesältä 2023 olen aloittanut Coimbra Groupin johtoryhmän jäsenenä. Tieteellisen työn lisäksi olen pitkään toiminut erilaisissa hallinnollisissa tehtävissä.
Julkaisut
Kielitaito on osa kansallista huoltovarmuutta — Suomi tarvitsee jatkossakin useiden vieraiden kielten osaajia (2024)
Turun Sanomat
(E1 Yleistajuinen artikkeli lehdessä)
Turun yliopisto vaalii sivistystä ja uudistaa kulttuuria (2024)
Turun Sanomat
(E1 Yleistajuinen artikkeli lehdessä)
Tilat tiivistyvät yliopistossamme – miten muutokset vaikuttavat opetukseen? (2024)
Turun yliopiston blogi
(O2 Muu julkaisu )
Special education teachers’ views on their agency in teacher collaboration (2023)
European Journal of Special Needs Education
(Vertaisarvioitu alkuperäisartikkeli tai data-artikkeli tieteellisessä aikakauslehdessä (A1))
Turun yliopiston koulutuksen kehittämisen ja opetussuunnitelmatyön ‘teet’ ja sympatiaa (2023)
Turun yliopiston blogi
(O2 Muu julkaisu )
Exploring pre-service special needs teachers’ assessment conceptions and assessment self-efficacy (2023)
European Journal of Special Needs Education
(Vertaisarvioitu alkuperäisartikkeli tai data-artikkeli tieteellisessä aikakauslehdessä (A1))
Opettajaksi opiskelevien erilaisia käsityksiä arviointitavoista (2023)
Kasvatus-lehti - Koulutuksen tutkimuslaitos
(Vertaisarvioitu alkuperäisartikkeli tai data-artikkeli tieteellisessä aikakauslehdessä (A1))
Osallisuuden vahvistaminen oppimisen ja koulunkäynnin tuen tavoitteena (2023)
(Vertaisarvioitu artikkeli kokoomateoksessa (A3))Neuvottelevaa johtajuutta hahmottelemassa (2023)
Turun yliopiston blogi
(Yleistajuinen artikkeli tai blogikirjoitus (E1))
Opettajaksi opiskelevien käsityksiä oppimisen ja koulunkäynnin tuen arviointivastuun jakaantumisesta (2022)
e-Erika : Erityispedagogista tutkimusta ja koulutuksen arviointia
(Artikkeli ammattilehdessä tai kirjoitus ammatillisessa blogissa (D1))