Mikko
Kainulainen
väitöskirjatutkija, opettajankoulutuslaitos (Turku)
Asiantuntijuusalueet
käsitteellinen muutos
tietokäsitykset ja -käytännöt
historian oppiminen
Tutkimus
Tarkastelen väitöstutkimuksessani historiaan ja historiantutkimukseen liittyvää käsitteellistä ymmärrystä sekä tietokäytäntöjä. Olen kiinnostunut mm. seuraavista kysymyksistä:
- Kuinka historioitsijoiden ja historianopiskelijoiden käsitykset siitä "mitä historia on" muuttuvat asiantuntijuuden kehittyessä?
- Millaisten käytäntöjen kautta akateeminen historiantutkimus tuotetaan?
- Millaisten kriteerien avulla historioitsijat arvioivat töitään?
- Kuinka ja miksi tietyt menneisyyden osaset valikoituvat historiantutkimuksen arvoisiksi?
Julkaisut
Joint online distance learning to complement postgraduate pathology training in preparation for national board examinations (2024)
Journal of Clinical Pathology
(Vertaisarvioitu alkuperäisartikkeli tai data-artikkeli tieteellisessä aikakauslehdessä (A1))
Towards an integrated online learning system for microscopic pathology: Two teaching examples (2023)
Technology-Enhanced Learning in Laboratories Workshop, CEUR Workshop Proceedings
(Vertaisarvioitu artikkeli konferenssijulkaisussa (A4))
Aims in the practice of historiography: An interview study with Finnish historians (2022)
Historical Encounters
(Vertaisarvioitu alkuperäisartikkeli tai data-artikkeli tieteellisessä aikakauslehdessä (A1))
Historians’ criteria for appraising historiography: An interview study (2022)
International Conference of the Learning Sciences, Proceedings : International Conference of the Learning Sciences
(Vertaisarvioitu artikkeli konferenssijulkaisussa (A4))
Kouluarkkitehtuuri on tietämisen suunnittelua (2020)
Tieteessä tapahtuu
(Kirjoitus tai data-artikkeli tieteellisessä aikakauslehdessä (B1))
Historia (hyper)textus, historia digitalis (Kirja-arvostelu) (2020)
Kasvatus ja Aika
(Kirjoitus tai data-artikkeli tieteellisessä aikakauslehdessä (B1))
Moninaisen talouden käytäntöjä ja pedagogisia työkaluja Kirja-arviointi teoksesta: J.K. Gibson-Graham, Jenny Cameron, Stephen Healy & Eeva Talvikallio. 2019. Elävä talous: Yhteisen tulevaisuuden toimintaopas. Tampere: vastapaino. 451 s. (2020)
Kasvatus-lehti - Koulutuksen tutkimuslaitos
(Kirjoitus tai data-artikkeli tieteellisessä aikakauslehdessä (B1))
Syvemmälle sokkeloon – Historianopetus, historiallinen ajattelu ja tieteentutkimus (2020)
Historiallinen Aikakauskirja
(Kirjoitus tai data-artikkeli tieteellisessä aikakauslehdessä (B1))
Moving mathematics out of the classroom: Using mobile technology to enhance spontaneous focusing on quantitative relations (2019)
British Journal of Educational Technology
(Vertaisarvioitu alkuperäisartikkeli tai data-artikkeli tieteellisessä aikakauslehdessä (A1))
Historians and conceptual change in history itself: The domain as a unit of analysis (2019)
International Journal of Educational Research
(A1 Vertaisarvioitu alkuperäisartikkeli tieteellisessä lehdessä )